Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minst to års arbeidserfaring.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Innhold

Et sterkere fokus på hvordan veiledere kan medvirke til kunnskapsutvikling og medarbeiderskap i bedrifter er av stor betydning for at virksomheter skal kunne omstille seg og bidra til livslang læring hos medarbeidere. Emnet gir innsikt og praktisk erfaring i hvordan veiledning og coaching kan bidra til kunnskapsutvikling i organisasjoner. Deltakerne får innsikt i hvordan utviklende samtaler kan gjennomføres og hvordan dette kan anvendes innenfor virksomhetens rammer og kultur. Betydningen av egen rolle og etiske refleksjoner vil bli vektlagt.

 

Sentrale tema i emnet er

  • innføring i veiledning og coaching med særlig blikk på anvendelse i organisasjoner
  • relasjonsferdigheter og relasjonskvalitet og hva som fremmer dette
  • innsikt i hvordan coaching kan anvendes som et veiledningsverktøy
  • forståelse av hvordan veiledning og coaching kan bidra til å utvikle en reflekterende praksis
  • forståelse av hvilke etiske utfordringer coaching og veiledning skaper i veilederrollen
  • Innsikt i hvordan veiledning og coaching kan bidra til medarbeiderskap.

Forventet arbeidsomfang er ca 200 timer.  

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten:

  • kunne anvende coaching som en medarbeiderutviklende metode
  • forstå de etiske og maktrelaterte aspekter i utøvelse av veiledning og coaching
  • ha kjennskap til betydningen av relasjonsskapende aspekter og hvordan disse innvirker på effekten av coaching
  • kunne gjennomføre problembasert, verdibasert og løsningsfokusert coaching
  • forstå hvordan veiledning og coaching kan benyttes som lederverktøy
  • ha innsikt i hvordan ulike type lytte- og spørreferdigheter virker inn på reflekterende samtaler

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på 80 % av samlingene.

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager over ett semester med forelesninger, praktiske øvelser og veiledning.  Praktisk trening/øvelser og arbeid med refleksjonsnotat og egenutvikling som veileder og coach mellom samlingene.

Studentevaluering

Enheten for etter- og videreutdanning fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas. 

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Prosjektoppgave. Bokstavkarakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:07:51