ORG990 Strategi, innovasjon og forretningsutvikling i en digital tid
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Tor Helge Aas
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ledelse i en digital tid
- Lederprogrammet
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse og minst to års arbeidserfaring.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Innhold
Et av de mest grunnleggende spørsmålene fra et bedriftsledelsesperspektiv er hva som gjør at noen bedrifter har suksess over tid, mens andre ikke har det. I emnet lærer studentene hvordan bedriftsledere kan bruke kunnskap om hvordan dette spørsmålet kan besvares til å ta strategiske valg og utvikle bedriften slik at den blir best mulig rustet til å møte mulighetene og utfordringene den står ovenfor. Følgende temaer vil bli belyst:
-
utviklingen av strategifaget
-
normative skoleretninger i strategifaget (designskolen, planleggingsskolen og posisjoneringsskolen) og tilhørende analyseverktøy
-
uforutsigbarhet, fremvoksende strategier og læringsskolen
-
ressursbasert teori og dynamisk kapabilitetsteori
-
ambideksteritetsutfordringen
-
innovasjon, innovasjonsprosesser og -strategi
-
åpen innovasjon
-
digitalisering, digital transformasjon og digital strategi
-
forretningsmodeller og forretningsmodellinnovasjon
-
ansvarlig strategisk ledelse og etiske utfordringer
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten;
-
kunne gjøre rede for bakgrunnen for strategifaget og for ulike skoleretninger og teorier innen faget
-
forstå hva som kan være kilde til bedrifters konkurransefortrinn og hvordan innovasjon og anvendelse av digital teknologi kan bidra til utvikling av konkurransefortrinn
-
kunne utforme virksomhetsstrategier, innovasjonsstrategier og digitale strategier, og benytte relevante verktøy i strategiutviklings og -implementeringsprosessen
-
kunne utforme og presentere forretningsmodeller for bedrifter
-
være i stand til å ta veloverveide strategiske valg og reflektere over hvordan strategiske valg kan implementeres
-
kunne identifisere og ta stilling til etiske utfordringer i strategisk ledelse og reflektere over hva ansvarlig strategisk ledelse innebærer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent to obligatoriske oppgaver. Nærmere informasjon gis.
Undervisnings- og læringsformer
Tre samlinger à to dager over ett semester, med forelesninger og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning (Canvas). Arbeid med oppgaver mellom samlingene.
Forventet arbeidsomfang er ca. 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
3 timer individuell skriftlig eksamen. Bokstavkarakter