Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ledelse i praksis

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse

 

Innhold

Innholdet i emnet er tilpasset studenter som allerede har ledererfaring eller som er tidlig i sin praksisutøvelse av lederskapet. I emnet vil studentene kunne utvikle kunnskaper og ferdigheter for utøvelse av lederskap i praksis. For å fungere som leder må man kunne utføre operativ ledelse og reflektere over egen lederatferd for utvikling av godt praktisk lederskap.

 

Emnet vil gi en innføring i lederskapsteori og hvordan denne kunnskapen kan omsettes i praksis. Sentralt er hvordan du som leder kan videreutvikle eget lederskap. Videre vil emnet gi kunnskap om hvordan du kan håndtere konflikter og skape effektive og motiverte medarbeidere. Emnet vil også ta opp hvordan ledere praktisk kan tilrettelegge for læring, kompetanseutvikling og medarbeiderdrevne innovasjoner.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal du:

  • ha videreutviklet ferdigheter i praktisk ledelse

  • ha kunnskap om hva som motiverer medarbeidere

  • ha kunnskap om ulike aspekter ved utvikling av menneskelige ressurser

  • kunne reflektere over egen lederatferd, knytte dette til relevant teori og se dette inn i en større organisasjonssammenheng

  • kunne reflektere over hvordan egne ressurser (personlighet, tidligere erfaring etc) innvirker på egen lederutøvelse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er krav om minst 75% frammøte til undervisning og veiledning for å kunne gå opp til eksamen.

I tillegg må tre obligatoriske, skriftlige oppgaver være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

  • Egenutvikling som leder (800 ord)

  • To refleksjonsnotater (400 ord per notat) fra egen praksis etter øvinger på egen arbeidsplass og som knyttes til relevant teori

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen gis i form av to-tre samlinger og veiledning. Det er krav om minst 75% frammøte. Reflektere og skrive logg om lederatferd og praksis. Studentene inndeles i basisgrupper som reflekterer over felles lederutfordringer. Forventet arbeidsomfang er ca 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

En skriftlig oppgave i form av en refleksjonsrapport. Gradert karakter. Mer informasjon gis.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG122 – Lederskap i praksis 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:47