ORG974 Organisasjon, utvikling- og læring i barnehagen
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Morten Øgård
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Utdanningsdirektoratet fordeler studieplassene, og du søker opptak til nasjonal styrerutdanning via www.udir.no/styrerutdanning.
Opptakskravet til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang, i tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.
Søkere til studiet kan rangeres av oppdragsgiver.
Det gis ikke betinget opptak til studiet.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
-
Teoretisk og begrepsmessig forståelse av organisasjonsdesign
-
Styring og ledelse gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur; hva bidrar til å hemme og fremme læring, utvikling og realisering av et profesjonsfelleskap?
-
Kulturanalyse som verktøy for effektiv ledelse og utvikling i barnehagen; hvordan endre holdninger og kultur i en enhet som har «satt» seg?
-
Kartlegging og analyse av egen organisasjonskultur
-
Hvordan lede et profesjonelt læringsfellesskap for å bidra til å skape felles forståelse for organisasjonens mål og rammer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
Ha inngående kunnskap om hvordan styring i barnehager kan fremmes gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur
-
Ha inngående teoretisk og begrepsmessig forståelse av ledelse og kritiske lederkompetanser
-
Utvikle ferdigheter i kartlegging og identifisering av organisasjonskultur
-
Ha utviklet kunnskap og ferdigheter til å skape resultater gjennom læring på individ- team-, organisasjons- og samfunnsnivå i barnehagesektoren
-
Kunne kritisk reflektere over egne lederkompetanser og utviklingsområder
Vilkår for å gå opp til eksamen
Gjennomføring av empirisk kartlegging i egen organisasjon
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger, fellesarbeid og en studietur. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene, hvor studentene må samle inn empirisk materialet i egen organisasjon. Totalt arbeidsomfang 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Individuell semesteroppgave. Gradert karakter.
Annen informasjon
Egenbetaling:
Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Barnehageeier betaler for reise og opphold under samlinger for deltakere. Styrer og assisterende styrer deltar i studiet på samme vilkår. Se mer informasjon hos www.udir.no
Andre opplysninger:
Studieplass tildeles av Utdanningsdirektoratet gjennom eget opptak.
Nasjonal styrerutdanning kan innpasses i erfaringsbasert mastergrad i ledelse ved UiA.
Ansvarlig fakultet
Fakultet for samfunnsvitenskap
Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG960 – Organisasjonsutvikling- og læring i kunnskapsorganisasjoner | 10 |