Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Undervisningsspråk: norsk og/eller engelsk Litteratur: norsk og engelsk.

Forkunnskapskrav

Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Emnet gir inngående kunnskap om de mest sentrale teorier om entreprenørskap og forretningsutvikling i eksisterende bedrifter. Sentrale tema er bedriftsstrategier for entreprenørskap, herunder tema som forretningsplan og -modeller, strategier for innovasjonsledelse, "disruptive innovation" og "open innovation". Emnet fokuserer også på hvordan bedrifter kan legge opp strategier for å få gjennomført nyskapingsprosjekter. I emnet legges det opp til et utenlandsopphold i inntil tre dager.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne;
- de mest sentrale teorier og metoder knyttet til utvikling av nye bedrifter, i eller utenfor egen virksomhet
- utvikle og formulere en forretningsplan, inkludert utvikling av forretningside, forretningsmodell og finansiell planlegging
- forstå entreprenør- og nyskapingsprosesser herunder betydning av entreprenør og omgivelser for stimulering/hemming av entreprenørskap
- forstå relevante modeller og teorier for markedsføring, markedssegmentering, og produkt-/tjenesteutvikling
- forstå sentrale kilder til finansiering av nye virksomheter samt sentrale sider ved inntekter og kostnader i en nyskapningskontekst
- analysere utfordringer på ulike stadier i utviklingen av en ny bedrift, inkludert oppstart, vekst og modning
- delta i strategiske diskusjoner om tilretteleggelse for entreprenørskap og innovasjon i eksisterende virksomheter
- identifisere strategiske ressurser som er relevant for virksomheter
- ta entreprenørskapsrelaterte beslutninger i situasjoner preget av usikkerhet
- identifisere etiske dilemma i entreprenørskap og innovasjon
- identifisere utfordringer og muligheter for nyetableringer i en internasjonal kontekst

Vilkår for å gå opp til eksamen

Innlevering og presentasjon av oppgave på ca. 4000 ord må være godkjent (grupper med 2-3 studenter)

Undervisnings- og læringsformer

Tre samlinger à to dager over ett semester og et utenlandsopphold i inntil tre dager, med forelesninger, case og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Undervisningsspråk: norsk og/eller engelsk
Litteratur: norsk og engelsk

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

4 timers skriftlig individuell eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG985 – Innovasjon og nye forretningsmodeller 2.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:46