ORG970 Entreprenørskap og innovasjon
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Jan Inge Jenssen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Undervisningsspråk: norsk og/eller engelsk Litteratur: norsk og engelsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Undervisningsspråk: norsk og/eller engelsk Litteratur: norsk og engelsk.Forkunnskapskrav
Opptakskrav er treårig bachelorgrad eller tilsvarende pluss to års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet gir inngående kunnskap om de mest sentrale teorier om entreprenørskap og forretningsutvikling i eksisterende bedrifter. Sentrale tema er bedriftsstrategier for entreprenørskap, herunder tema som forretningsplan og -modeller, strategier for innovasjonsledelse, "disruptive innovation" og "open innovation". Emnet fokuserer også på hvordan bedrifter kan legge opp strategier for å få gjennomført nyskapingsprosjekter. I emnet legges det opp til et utenlandsopphold i inntil tre dager.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne;
- de mest sentrale teorier og metoder knyttet til utvikling av nye bedrifter, i eller utenfor egen virksomhet
- utvikle og formulere en forretningsplan, inkludert utvikling av forretningside, forretningsmodell og finansiell planlegging
- forstå entreprenør- og nyskapingsprosesser herunder betydning av entreprenør og omgivelser for stimulering/hemming av entreprenørskap
- forstå relevante modeller og teorier for markedsføring, markedssegmentering, og produkt-/tjenesteutvikling
- forstå sentrale kilder til finansiering av nye virksomheter samt sentrale sider ved inntekter og kostnader i en nyskapningskontekst
- analysere utfordringer på ulike stadier i utviklingen av en ny bedrift, inkludert oppstart, vekst og modning
- delta i strategiske diskusjoner om tilretteleggelse for entreprenørskap og innovasjon i eksisterende virksomheter
- identifisere strategiske ressurser som er relevant for virksomheter
- ta entreprenørskapsrelaterte beslutninger i situasjoner preget av usikkerhet
- identifisere etiske dilemma i entreprenørskap og innovasjon
- identifisere utfordringer og muligheter for nyetableringer i en internasjonal kontekst
Vilkår for å gå opp til eksamen
Innlevering og presentasjon av oppgave på ca. 4000 ord må være godkjent (grupper med 2-3 studenter)
Undervisnings- og læringsformer
Tre samlinger à to dager over ett semester og et utenlandsopphold i inntil tre dager, med forelesninger, case og gruppediskusjoner. Nettstøttet undervisning. Arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.
Undervisningsspråk: norsk og/eller engelsk
Litteratur: norsk og engelsk
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
4 timers skriftlig individuell eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Annen informasjon
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG985 – Innovasjon og nye forretningsmodeller | 2.5 |