Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Utdanningsdirektoratet fordeler studieplassene, og du søker opptak til nasjonal rektorutdanning via udir.no/rektorutdanning

Opptakskravet til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang, i tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

Søkere til studiet kan rangeres av oppdragsgiver.

Det gis ikke betinget opptak til studiet.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Følgende tema inngår:

  • Teoretisk og begrepsmessig forståelse av organisasjonsdesign.

  • Styring gjennom organisasjonsdesign og organisasjonskultur; hva bidrar til å hemme og fremme effektivt lederskap i skolen?

  • Kulturanalyse som verktøy for effektiv ledelse og utvikling i skolen; hvordan endre holdninger og kultur i en enhet som har «satt» seg?

  • Kartlegging og analyse av egen organisasjonskultur

  • Kunnskapsorganisasjoner som lærende organisasjoner, og sammenhengen mellom systematisk organisasjonslæring og organisasjonsutvikling

  • Hvordan leder i en lærende organisasjon kan utvikle planer som ivaretar organisasjonens samfunnsoppdrag, kan bidra til å skape felles forståelse for organisasjonens mål og rammer og tilrettelegge for gode skolemiljø

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • Ha inngående kunnskap om hvordan styring i skolen kan fremmes gjennom organisasjonsdesign, og organisasjonskultur

  • Ha inngående teoretisk og begrepsmessig forståelse av ledelse og kritiske lederkompetanser

  • Ha ferdigheter i kartlegging og identifisering av organisasjonskultur

  • Ha ferdigheter som bidrar til å støtte, utvikle og styrke samarbeid og profesjonsfellesskapet gjennom organisasjonskultur

  • Ha kunnskap og ferdigheter til å skape resultater gjennom læring på individ- team-, organisasjons- og samfunnsnivå i skolesektoren

  • Kunne kritisk reflektere over egne lederkompetanser og utviklingsområder

Vilkår for å gå opp til eksamen

Gjennomføring av empirisk kartlegging i egen organisasjon.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning og arbeid med oppgaver mellom samlingene. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Bokstavkarakter.

Annen informasjon

Egenbetaling:

Studieplassene er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Eventuelle utgifter knyttet til reise og opphold, studiemateriell (pensum) o.l. kommer i tillegg. For nærmere informasjon, se udir.no/rektorutdanning

Andre opplysninger: 

  • Studieplass tildeles av Utdanningsdirektoratet gjennom eget opptak.

  • Nasjonal Rektorutdanning kan innpasses i erfaringsbasert mastergrad i ledelse ved UiA.

Ansvarlig fakultet

Fakultet for samfunnsvitenskap

Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG956 – Læring, evaluering og endring i utdanningssektoren 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 23:09:52