Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk

Innhold

Emnet tar for seg utviklingstrekk og reforminitiativer som råder i oppvekstfeltet og belyser hvordan disse utfordrer lederskapet og tekningen rundt organisasjonsutvikling. De underliggende dimensjoner ligger i paradokset mellom effektivitets- og inkluderingsparadigme. Videre tar emne for seg hvordan man som leder kan bruke blant annet organisasjonskultur som et sammenbindende element i det å drive helhetlig utvikling.

Det vil hele tiden bli lagt vekt på praktiske eksempler og krever aktiv deltakelse fra studentenes side. Studentene skal selv samle inn og analysere et empirisk materiale ved hjelp av ulike utviklingsmodeller.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om utviklingstrekk og reforminitiativer i oppvekstsektoren

  • ha innsikt i ulike utviklingsmodeller som råder for å forstå organisasjoner i oppvekstfeltet

  • ha inngående kunnskap om hvordan man som leder kan drive utviklingsarbeid i egen organisasjon

  • kunne kartlegge og analysere egen organisasjons virkemåte og prestasjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

Gjennomføring av empirisk kartlegging i egen organisasjon. Nærmere informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt som 3 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Arbeid med oppgaver mellom samlingene, hvor studentene må samle inn empirisk materiale i egen organisasjon. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.1., dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

 

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Tilbys som videreutdanning

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia

Eksamen

En individuell semesteroppgave. Gradert karakter.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet:

Fakultet for samfunnsvitenskap

 

Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG974 – Organisasjon, utvikling- og læring i barnehagen 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:45