Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Dersom studenten mangler mer enn 15 studiepoeng i obligatoriske emner i programmet, vil studenten normalt ikke kunne skrive bacheloroppgave. Studenter som har mangelfull progresjon i obligatoriske emner, vil bli kontaktet. 

Innhold

I første del av emnet gis en rekke forelesninger om hva det vil si å utføre forskning, skrive en bacheloroppgave, samt en gjennomgang av nødvendig metodisk kunnskap. Emnet skal gi et innblikk i hva forskning kan bety ved å la studentene gjennomføre et lite forskningsprosjekt. Bacheloroppgaven skal være en fordypning av en tematikk de har blitt introdusert for i de øvrige emnene i HR-studiet. Studenten kan skrive individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Hver student/gruppe tildeles en veileder (fortrinnsvis foreleser de har hatt på emnet de har valgt å fordype seg i). Det tas forbehold om veilederkapasitet ved valg av tematikken.

 

I siste del av emnet skal studentene formidle oppgavens funn og lærdommer i form av en posterpresentasjon med muntlig fremføring av det som kan anses å være av interesse for andre forskere og personer i næringsliv og offentlig virksomhet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om og forståelse for hva forskning kan være

  • kunne skrive en selvstendig oppgave med en forskningsmessig tilnærming innenfor HR-området

  • kunne selektere blant litteratur og velge den mest relevante litteraturen

  • ha innsikt i og kunne drøfte HR-utfordringer fra ulike perspektiver

  • kunne evaluere teori i forhold til empiri (eller annen teori) og vice versa

  • kunne identifisere, bearbeide og formidle essensen av et større materiale/tekst både skriftlig og muntlig

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent posterpresentasjon med muntlig fremføring

  • Godkjent obligatorisk oppgave. Mer informasjon vil bli gitt i Canvas og ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, veiledning, selvstendig arbeid (individuelt og/eller i grupper) og studentpresentasjoner.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Bacheloroppgave som skrives enten individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter (karaktergivningen er da felles for hele gruppa). Gradert karakter A-F.

Ny eller revidert bacheloroppgave kan leveres én gang dersom oppgaven er vurdert til ikke bestått. Det er ikke adgang til å levere en ny eller revidert bacheloroppgave i samme studieprogram når oppgaven er blitt vurdert med bestått resultat.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG119 – Læring og innovasjon i arbeidslivet 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:07:32