ORG314 Bacheloroppgave
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlige:
-
- Elfi Fei-Yin Peniche Andersen
- Torunn Skåltveit Olsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
Dersom studenten mangler mer enn 15 studiepoeng i obligatoriske emner i programmet, vil studenten normalt ikke kunne skrive bacheloroppgave. Studenter som har mangelfull progresjon i obligatoriske emner, vil bli kontaktet.
Innhold
I første del av emnet gis en rekke forelesninger om hva det vil si å utføre forskning, skrive en bacheloroppgave, samt en gjennomgang av nødvendig metodisk kunnskap. Emnet skal gi et innblikk i hva forskning kan bety ved å la studentene gjennomføre et lite forskningsprosjekt. Bacheloroppgaven skal være en fordypning av en tematikk de har blitt introdusert for i de øvrige emnene i HR-studiet. Studenten kan skrive individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Hver student/gruppe tildeles en veileder (fortrinnsvis foreleser de har hatt på emnet de har valgt å fordype seg i). Det tas forbehold om veilederkapasitet ved valg av tematikken.
I siste del av emnet skal studentene formidle oppgavens funn og lærdommer i form av en posterpresentasjon med muntlig fremføring av det som kan anses å være av interesse for andre forskere og personer i næringsliv og offentlig virksomhet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om og forståelse for hva forskning kan være
-
kunne skrive en selvstendig oppgave med en forskningsmessig tilnærming innenfor HR-området
-
kunne selektere blant litteratur og velge den mest relevante litteraturen
-
ha innsikt i og kunne drøfte HR-utfordringer fra ulike perspektiver
-
kunne evaluere teori i forhold til empiri (eller annen teori) og vice versa
-
kunne identifisere, bearbeide og formidle essensen av et større materiale/tekst både skriftlig og muntlig
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent posterpresentasjon med muntlig fremføring
-
Godkjent obligatorisk oppgave. Mer informasjon vil bli gitt i Canvas og ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning, selvstendig arbeid (individuelt og/eller i grupper) og studentpresentasjoner.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Bacheloroppgave som skrives enten individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter (karaktergivningen er da felles for hele gruppa). Gradert karakter A-F.
Ny eller revidert bacheloroppgave kan leveres én gang dersom oppgaven er vurdert til ikke bestått. Det er ikke adgang til å levere en ny eller revidert bacheloroppgave i samme studieprogram når oppgaven er blitt vurdert med bestått resultat.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG119 – Læring og innovasjon i arbeidslivet | 15 |