Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

  • JU-207 Individuell arbeidsrett.

  • ORG223-G Rekruttering og bemanning.

Innhold

Dette emnet bygger videre på ORG223 Rekruttering og bemanning. Strategisk kompetanseutvikling er en forutsetning for å gjøre virksomheter levedyktige og konkurransekraftige i et arbeidsmarked preget av teknologisk utvikling, globalisering og utfordringer knyttet til klima og miljø.

Kompetanseutvikling handler ikke bare om kompetanseheving, men også om å gi ny eller endret kompetanse. Mange virksomheter er mer opptatte av anskaffelse av kompetanse, og undervurderer betydningen av å mobilisere den kompetansen som allerede finnes i organisasjonen. Dette har betydning både for motivasjon og ytelse.

Livslang læring er et relativt nytt begrep som innebærer at selv om en har en utdanning, må en forberede seg på å videreutvikle sin kompetanse i tråd med endringer i arbeidsoppgaver og teknologi. Mye kompetanseutvikling hos voksne skjer på arbeidsplassen. For å kunne skreddersy kompetanseutviklingen til organisasjonens behov, er det viktig å ha innsikt i ulike læringsformer og typer tiltak for kompetanseutvikling.

Psykologiske faktorer på individ- og gruppenivå kan fremme eller hemme muligheter for læring. Evaluering og oppfølging av kompetansetiltak er en forutsetning for å vurdere effekt og verdi for medarbeidere og organisasjon.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • Ha bred kunnskap om strategisk kompetanseplanlegging og -utvikling.

  • Ha kunnskap om ulike tilnærminger til medarbeiderutvikling og læring.

  • Kunne analysere og drøfte ulike lærings- og utviklingstiltak.

  • Kunne vurdere hvordan psykologiske faktorer på individ- og gruppenivå kan fremme eller hemme læring.

  • Kunne identifisere utfordringer knyttet til medarbeiderutvikling og vurdere mulige løsninger og eventuelle konsekvenser.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente oppgaver. Se nærmere informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger kombinert med gruppearbeid.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

5 timers individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakter A-F.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ORG221 – Medarbeiderutvikling og læring 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:09:39