ORG230 Kompetanseutvikling og læring
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Gro Johansen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
-
JU-207 Individuell arbeidsrett.
-
ORG223-G Rekruttering og bemanning.
Innhold
Dette emnet bygger videre på ORG223 Rekruttering og bemanning. Strategisk kompetanseutvikling er en forutsetning for å gjøre virksomheter levedyktige og konkurransekraftige i et arbeidsmarked preget av teknologisk utvikling, globalisering og utfordringer knyttet til klima og miljø.
Kompetanseutvikling handler ikke bare om kompetanseheving, men også om å gi ny eller endret kompetanse. Mange virksomheter er mer opptatte av anskaffelse av kompetanse, og undervurderer betydningen av å mobilisere den kompetansen som allerede finnes i organisasjonen. Dette har betydning både for motivasjon og ytelse.
Livslang læring er et relativt nytt begrep som innebærer at selv om en har en utdanning, må en forberede seg på å videreutvikle sin kompetanse i tråd med endringer i arbeidsoppgaver og teknologi. Mye kompetanseutvikling hos voksne skjer på arbeidsplassen. For å kunne skreddersy kompetanseutviklingen til organisasjonens behov, er det viktig å ha innsikt i ulike læringsformer og typer tiltak for kompetanseutvikling.
Psykologiske faktorer på individ- og gruppenivå kan fremme eller hemme muligheter for læring. Evaluering og oppfølging av kompetansetiltak er en forutsetning for å vurdere effekt og verdi for medarbeidere og organisasjon.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
Ha bred kunnskap om strategisk kompetanseplanlegging og -utvikling.
-
Ha kunnskap om ulike tilnærminger til medarbeiderutvikling og læring.
-
Kunne analysere og drøfte ulike lærings- og utviklingstiltak.
-
Kunne vurdere hvordan psykologiske faktorer på individ- og gruppenivå kan fremme eller hemme læring.
-
Kunne identifisere utfordringer knyttet til medarbeiderutvikling og vurdere mulige løsninger og eventuelle konsekvenser.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente oppgaver. Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger kombinert med gruppearbeid.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
5 timers individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakter A-F.
Annen informasjon
Ansvarlig fakultet: Handelshøyskolen ved UiA.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG221 – Medarbeiderutvikling og læring | 7.5 |