ORG123 Medvirkning og ledelse i kunnskapsorganisasjoner
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Torunn Skåltveit Olsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Emnet er utformet for studenttillitsvalgte og deres varaer ved Univeristetet i Agder.
Innhold
Hovedmålet med dette emnet er å gi deltakerne økt kunnskap om kunnskapsorganisasjoner, eksemplifisert ved UiA, samt innsikt i rollen som tillitsvalgt sett fra et student- og ansattperspektiv. Med utgangspunkt i organisasjonsteori vil emnet gi en innføring i ledelse og medvirkning i arbeidslivet. Emnet vil belyse tema relevant for studietiden og påfølgende arbeidsliv. Flere av temaene har naturlige berøringspunkter med FNs bærekraftsmål, herunder spørsmål om gode læringsmiljø, kvalitetsutvikling, inkludering og mangfold, samt psykisk helse.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet skal studenten:
-
kunne redegjøre for sentrale temaer og teorier vedrørende ledelse i kunnskapsorganisasjoner
-
kjenne den norske kollektive medvirkningssystemet i arbeidslivet og kunne drøfte demokratiets virkemåte både på norske arbeidsplasser og spesielt i kunnskapsorganisasjoner
-
forstå årsaker og drivkrefter i konflikter og hvordan en gjennom kommunikasjon kan dempe konflikter og skape konstruktiv læring både for studenter og lærere
-
kjenne studentenes rettigheter og plikter, særlig knyttet til læringsmiljø, kvalitetssikring, klagerettigheter og klagebehandling
-
ha kunnskap om evalueringsmetodikk og kvalitetsutvikling
-
kunne fungere best mulig i rollen som studenttillitsvalg ved universitetet eller i andre valgte verv
-
kjenne metoder for å kartlegge og utvikle et læringsmiljø
-
ha innblikk i modeller som omtaler belastninger og stress blant studenter og påregnelige belastninger som tillitsvalgte kan stå ovenfor
-
ha innsikt i etiske problemstillinger som kan oppstå i utøvelsen av ulike verv.
-
kunne diskutere sentrale problemstillinger knyttet til universitetets rolle i samfunnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det er obligatorisk tilstedeværelse på 75 % av samlingene. Videre må alle delta i en gruppe som reflekterer over studenttillitsvalgtes erfaringer og skriver eksamensoppgaven sammen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, selvstudier og arbeid i grupper. Muntlig presentasjon av eksamensoppgave. Deltakerne kommer fra begge campuser, undervisningen gis av samme grunn på begge campuser. Undervisningen gis på sen ettermiddag og på utvalgte ukedager.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse.
Eksamen
En gruppebasert eksamensoppgave med justerende muntlig presentasjon teller 100%. Individuell, gradert karakter
Annen informasjon
Emnet tilbys til bachelorstudenter på UiA som på søknadstidspunktet er valgt til et verv på UiA, STA eller SiA.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG104 – Organisasjon og ledelse | 2.5 |
ORG104 – Organisasjon og ledelse | 2.5 |
ORG109 – Organisasjonsteori | 2.5 |
ORG109 – Organisasjonsteori | 2.5 |