Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studentene tilegner seg kunnskap om terminologiens teori og metode og oppøver praktiske ferdigheter i å utføre terminologiarbeid knyttet til fagtekster rettet mot ulike målgrupper.

Forskningsbasert kunnskap om terminologiarbeid, begrepsharmonisering og standardisering vektlegges og anvendes i øvelser. Ulike terminologiske ressurser og verktøy (slik som termbaser, korpora og standarder) blir kritisk vurdert og brukt i praktiske oppgaver. I emnet vektlegges også terminologiens rolle i en effektiv fagkommunikasjon i lys av nasjonal språkpolitikk og behovet for standardisering og harmonisering av terminologi.

Læringsutbytte

Kunnskap

 Ved fullført emne, har studenten inngående kunnskap om

  • terminologi som vitenskap og metode og de sentrale begrepene i terminologiens teori

  • prinsipper for termdannelse og definisjonsskriving

  • praktisk terminologiarbeid, standardisering og harmonisering

  • språkpolitikk, parallellspråklighet og domenetap

 

Ferdigheter

Ved fullført emne, kan studenten

  • anvende terminologiens grunnbegreper korrekt

  • velge ut termer ut fra etablerte kriterier

  • strukturere begreper i begrepssystemer

  • anvende prinsippene for definisjonsskriving korrekt og redegjøre for dem

  • kritisk vurdere og bruke terminologiske verktøy og ressurser

  • argumentere for terminologiens rolle i en effektiv fagspråklig kommunikasjon, både faginternt og fageksternt, samt for bruk i språkteknologiske verktøy og offentlig sektor

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må levere inn og få godkjent 5 skriftlige oppgaver. Spesifiseres i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består av seminarer, samt praktiske øvelser med veiledning. I seminarene blir pensum gjennomgått og diskutert, og øvelser brukes også i drøftinger. I tillegg legges det opp til en rekke innleveringer, både individuelle og i gruppe.

Forventet arbeidsomfang 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for opptak til masterprogram i Oversettelse og fagspråklig kommunikasjon.

Eksamen

Emnemappe med et utvalg fra tekstene som er levert underveis i emnet. Mappen skal inneholde tre av de innleverte tekstene, og disse vektes likt. Nærmere instrukser for mappen gis i Canvas.

Gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:40