Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Norsk 1 (5.-10. trinn). Nett- og samlingsbasert videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning med minimum 60 sp tilleggsutdanning. Søkere må være ansatt i undervisningsstilling i skolen, i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Innhold

I det avsluttende Norsk 1-emnet arbeider studentene med emner som er knyttet til elevenes muntlige og skriftlige språkbruk. I forbindelse med dette vil man også fokusere på andre nordiske språk og på flerspråklighet og det å lære norsk som et andrespråk. Studentene skal også videreutvikle sin kunnskap om og ferdighetene i bokmål og nynorsk. I litteraturdelen av emnet legges det vekt på at studentene skal arbeide videre med litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske perspektiv som er relevante for arbeidet med litteratur fra ulike tidsepoker. Det blir lagt sterkest vekt på ungdomslitteratur, men studentene vil også arbeide med tekster for barn og voksne.

Læringsutbytte

Kunnskaper


Studenten

  • har brei kunnskap om språket som system

  • har god kunnskap om relevante teorier om muntlig opplæring

  • har god kunnskap om skriveteorier og om skriveopplæring på mellom- og ungdomstrinnet

  • har kunnskap om svensk, dansk og samisk og kjennskap til andre nordiske språk og nasjonale minoritetsspråk

  • har kunnskap om flerspra¿klighet, flerspråklig praksis og om a¿ lære norsk som andrespråk

  • har inngående kunnskap om gjeldende normering av bokmål og nynorsk

  • har kjennskap til både barne-, ungdoms- og voksenlitteratur i ulike sjangre og god forståelse for hvordan denne litteraturen har utviklet seg over tid

 

Ferdigheter

 

Studenten

  • kan bruke språk- og tekstkunnskap i arbeid med analyse, respons og vurdering av elevers skriftlige arbeider for å fremme læring

  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter, sette i verk relevante tiltak for tilpassa opplæring og oppdage lese- og skrivevansker

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere norskundervisning fra 5. til 10. trinn og grunngi faglige valg

  • kan legge til rette for og stimulere elever til variert muntlig bruk av språket

  • kan arbeide med språk og tekst i et flerkulturelt og språklig mangfoldig klassemiljø

  • kan sammenligne tekster skrevet for barn, ungdom og voksne med hensyn til innhold, form og funksjon

  • kan sette sentrale norske tekster og et utvalg omsatte samiske tekster inn i en historisk sammenheng

  • er stødig i skriftlig bokmål og nynorsk

 

Generell kompetanse

 

Studenten

  • er sikker muntlig språkbruker

  • kan bruke faglig kunnskap til kritisk og konstruktiv refleksjon

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, med elevers læring og utvikling i faget og pa¿ tvers av fag

  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke elevenes identitet og oppfordre dem til aktiv deltaking i det offentlige liv

  • kan dele fagkunnskaper med kollegaer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Minst 80 % tilstedeværelse på obligatoriske samlinger norsk 1-studiet (NO-915 + NO-916) sett under ett.

Godkjenning av to obligatoriske innleveringer og to blogginnlegg. Detaljerte beskrivelser av disse blir utlevert som supplement til semesterplanen

Undervisnings- og læringsformer

Det blir organisert tre obligatoriske samlinger over to dager, i Kristiansand.

Videre skal studenten arbeide med to obligatoriske skriftlige innleveringer der de anvender sentralt fagstoff. I tillegg skal studenten publisere to obligatoriske blogginnlegg med refleksjoner omkring / vurderinger av fag og fagdidaktikk. Det ene av disse skal være i form av en videoblogg som også dokumenterer pedagogisk bruk av IKT. Den digitale læringsplattformen blir brukt i denne delen av studiet.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

6-timers skriftlig hjemmeeksamen med gradert karakter der studentene også prøves i ferdigheter i begge målformene.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:07:41