Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Norsk 2 (5.-10. trinn). Nett- og samlingsbasert videreutdanning for lærere

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning med minimum 60 sp tilleggsutdanning. Bestått Norsk 1 (30 sp) eller tilsvarende. Søker må være tilsatt i undervisningsstilling i skolen, i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Innhold

Emnet tar sikte på å styrke kompetansen til norsklæreren med særlig vinkling mot undervisning på ungdomstrinnet. Studentene får solid bakgrunn i tradisjonelle fagemner innen språk og litteratur som er vektlagt i norskplanen for ungdomstrinnet:

  • språkendring og talemålsforhold

  • nyere språkhistorie

  • norsk som andrespråk og flerspråklighet

  • voksenlitteratur fra samtida og litteraturhistorisk oversikt

  • relevante litteraturteoretiske perspektiver

 

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har god innsikt i språklige endringsprosesser i fortid og samtid

  • har god innsikt i talemålsvariasjonen i moderne norsk på historisk og dialektologisk grunnlag

  • har inngående kunnskap om norsk språkhistorie etter 1800

  • har utvidet kunnskap om flerspråklighet, flerspråklig praksis og om det å lære norsk som andrespråk

  • har god kjennskap til samtidslitteraturen, litteraturhistorisk oversikt og kunnskaper om sentrale verk i eldre norsk fiksjonslitteratur

  • har kunnskaper om ulike teoretiske perspektiver og retninger i arbeidet med å forstå litteratur

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenlikne nyere og eldre tekster med hensyn til tema og uttrykksmåte

  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståelse som tar den flerkulturelle virkeligheten på alvor

  • kan bruke kunnskap om talemål og skriftspråksnormering i skriveopplæringen

  • kan rettlede elever i bruk av litteraturfaglig kildemateriale

  • kan bruke kunnskap om talemål og skriftspråksnormering i skriveopplæringa

  • kan legge til rette for og gjennomføre undervisning i den målforma som er sidemål for elevene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere norskfaget og egen praksis som norsklærer og begrunne vurderingene

  • har innsikt i norskfaget ut fra forskning og i forhold til fagets historie og kan reflektere kritisk og konstruktivt ut fra slike faglige perspektiv

  • kan rettlede elever i arbeidet med tekster slik at de kan utvikle seg, skaffe seg kunnskaper og forberede seg for å delta aktivt i offentlighet og samfunnsliv

  • kan dele fagkunnskaper med kollegaer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Minst 80 % tilstedeværelse på obligatoriske samlinger norsk 2-studiet (NO-910 + NO-911) sett under ett.

Godkjenning av to til tre obligatoriske innleveringer. Detaljerte beskrivelser av disse blir utlevert som supplement til semesterplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Det blir organisert tre obligatoriske fysiske samlinger over én-to dager, i Kristiansand.

 

Studentene skal levere inn og få respons på to til tre obligatoriske, skriftlige oppgaver om fag og fagdidaktikk. Den digitale læringsplattformen, Canvas, blir brukt i denne delen av studiet. Enkelte av arbeidskravene skal også dokumentere kunnskapsdeling i eget kollegium eller pedagogisk bruk av IKT. Emnet inneholder også digitale moduler med skriftlig/visuelt materiale som utdyper og supplerer pensum.

 

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

  • Fagdidaktisk semesteroppgave

  • Muntlig eksamen

Begge eksamensformene har gradert karakter og gis lik vekting.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NO-103 – Språket i variasjon og utvikling 5
NO-104 – Litteraturen i variasjon og utvikling 5
NO-123 – Norsk som andrespråk og kulturkunnskap 1 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:37