Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Naturfag i skolen

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Tema og arbeidsmåter er rettet mot lærere på mellomtrinnet (5. 7. trinn), men kan også være aktuelle for lærere i naturfag i hele grunnskolen. Utdanning for bærekraftig utvikling er et overordnet og gjennomgående tema i kurset.  

I den nye læreplanen står det under kjerneelementet «Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter» at «elevene skal gjennom opplevelse, undring, utforskning og erfaring forstå verden omkring seg i et naturvitenskapelig perspektiv». I emnet vil det legges vekt på at deltakerne får erfaring med og reflekterer over utforskende og fenomenbaserte undervisningsformer. Aktuelle spørsmål som vil drøftes i undervisningen i emnet: Hvordan kan elevene utforske tema knyttet til mikroplast? Hvordan kan elevene observere biologisk mangfold på ulike måter? Hvilken rolle spiller det estetiske i elevenes opplevelse og beskrivelse av naturen?

I emnet vil deltakerne også få erfaring med og reflektere over bruk av et utvidet klasserom som rommer flere læringsarenaer, historiske case, digitale verktøy og modeller som utvider hva både lærere og elever kan erfare.

Det forventes at deltakerne som en del av emnet har anledning til å prøve ut undervisningsopplegg med elever.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om utdanning for bærekraftig utvikling

  • ha kunnskap om dagsaktuelle miljøutfordringer knyttet til tap av biologisk mangfold og menneskets påvirkning på jordas miljø

  • ha kunnskap om kjemiske stoffers oppbygging og påvirkning på miljøet

  • ha kunnskap om biologisk mangfold gjennom artskunnskap, klassifikasjon, evolusjon og miljøutfordringer

  • ha kunnskap om hvordan man kan gjennomføre utforskende undervisning i skolen.

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne kjenne igjen vanlige arter og gjennomføre feltundervisning

  • kunne bruke vitenskapelige metoder til å gjøre observasjoner og innsamlinger av data i ulike sammenhenger

  • kunne anvende ulike former for utforskende undervisning og vurdere elevenes læringsutbytte

  • kunne bidra til elevenes dybdelæring i og handlingskompetanse for en bærekraftig utvikling

Generell kompetanse Etter fullført emne skal studenten

  • kunne videreutvikle sin egen kompetanse i fag og fagdidaktikk

  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • kunne begrunne naturfagets plass i skolen og ha kunnskap om fagets historie og tradisjon

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere informasjon om arbeidskrav gis i Canvas ved semesterstart. Obligatorisk fremmøte på samlingene må være på minimum 75% for å kunne gå opp til eksamen.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være fire dagssamlinger og på disse vil det bli gitt undervisning i form av forelesninger, feltarbeid og arbeid i grupper. Mellom samlingene legges det opp til arbeid i form av praktisk utprøving i egen klasse, samt egenarbeid i form av innleveringer. Veiledning og oppfølging vil bli gitt på samlingene og i læringsplattformen Canvas.  

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 270 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som sluttevaluering.

Eksamen

Mappe bestående av tre individuelle arbeider som leveres inn i eksamensplattformen Inspera. Arbeidene vurderes til bestått/ikke bestått. Alle de tre arbeidene må være bestått for at studenten skal få godkjent mappen.

Eksamenskandidater har ikke krav på ny eller utsatt mappeeksamen.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT902 – Naturfag for lærere 5.-10. trinn 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:31