Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått fagdidaktikk i naturfag (høstens emne)

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.
Naturfagdidaktikk, del 2 tar opp fagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, læreplanverket for naturfagene, øvrige styringsdokumenter og relevant fagdidaktisk forskning.

Emnet tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler i den videregående skole. Grunnleggende ferdigheter og kjerneelementer i faget, samt yrkesretting, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (VG1) og i de aktuelle programfag (VG2 og VG3).

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmåter og vurdering i naturfag

  • ha kunnskap om fagdidaktisk forskning; blant annet bruk av modeller i undervisningen av faget

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere undervisning i naturfagene i videregående skole med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap.

  • kunne gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling i naturfagene.

  • kunne anvende og vurdere fagdidaktisk forskning, blant annet vurdere bruken og læringsutbytte av læremidler og modeller i naturfagundervisning

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen


Vilkår for å gå opp til eksamen

- Bestått praksis

- Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

- Bestått arbeidskrav.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, laboratoriearbeid, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Informasjon om arbeidskrav vil gis ved semesterstart.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen, 30 min. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:31