Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

NAT114 Naturfag 1

Innhold

Emnet har et overordnet fokus utforskende arbeidsmåter i faget tilpasset elever på ungdomstrinnet og hvordan digitale verktøy og forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk kan støtte opp om læring. Det vil blant annet legges vekt på en bevisst innlæring av begreper. Det vil være fokus på oppbygning og funksjon til celler og kroppens organsystemer, evolusjon, ulike kjemiske reaksjoner og organisk kjemi. Videre vil det handle om arbeid og energi, elektromagnetisme og den moderne fysikkens utvikling

 

Faget i praksis

I praksisperioden skal det legges vekt på innlæring av begrep og bruk av digitale verktøy for å fremme læring. Dette vil knyttes opp mot undervisningen på campus.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag(5-10)

  • ha kunnskap om relevante tema innenfor naturfagdidaktisk forskning; blant annet forskningsbasert kunnskap om begrepslæring i naturfag.

  • ha kunnskap om celler som enhet for liv, cellens oppbygning og livsprosesser på cellenivå

  • ha kunnskap om evolusjon og den moderne syntesen; blant annet populasjonsgenetikk

  • ha kunnskap om kroppen og kroppens organsystemer og aktuelle problemstillinger knyttet til kropp og helse

  • ha kunnskap omhvordan man kan vurdere informasjon om helse i media og jobbe med kritisk lesing i undervisningen

  • ha kjennskap til rusmidlers kjemiske oppbygning og påvirkning på nervesystemet

  • ha kunnskap om hvordan man jobber med etiske spørsmål og holdninger i naturfaget blant annet gjennom rollespill

  • ha kunnskap om hvordan begrepene arbeid og energi gjør det mulig å beskrive bevegelser

  • ha kunnskap om elektrisitet, magnetisme og elektromagnetisme 

  • ha kunnskap om utviklingen av den moderne fysikken frem til atom- og kjernefysikk og kosmologi

  • ha kunnskap om merking av farlige stoffer ved hjelp av faresymboler og hvordan slike stoffer skal håndteres

  • ha kunnskap om ulike hovedtyper av kjemiske reaksjoner, og hva som kjennetegner disse; syre/base-reaksjoner, redoks-reaksjoner og forbrenningsreaksjoner.

  • ha kunnskap om oppbygning, reaktivitet og anvendelse av noen typer næringsstoffer og utvalgte organiske stoffgrupper, samt oppbygningen av plaststoffer

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende naturfaglig kunnskap i utforskende og praktiske arbeidsmåter i faget tilpasset elever på ungdomstrinnet

  • kunne anvende og tilpasse utstyr, planlegge, gjennomføre og vurdere nødvendige sikkerhetstiltak i forbindelse med praktisk undervisning på laboratoriet og i felt

  • kunne henvise til, anvende og vurdere forskningsbasert kunnskap i naturfagdidaktikk i planlegging og gjennomføring av undervisning

  • kunne anvende og vurdere hvordan digitale verktøy kan fremme læring i naturfag hos elever på ungdomstrinnet

  • kunne vurdere for læring og gi og få veiledning

  • kunne jobbe med en bevisst undervisning av komplekse begrep tilpasset elever på ungdomstrinnet

  • kunne formidle sentrale begreper muntlig og skriftlig på en måte som viser dybdeforståelse

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne bruke vitenskapelig metode som arbeidsmetode og vise elever hvordan de selv kan finne svar på spørsmål med egne undersøkelser

  • kunne videreutvikle sin egen kompetanse i fag og fagdidaktikk

  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer

  • kunne begrunne naturfagets plass i skolen og ha kunnskap om fagets historie og tradisjon

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

 

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter:

- bestått praksis

- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (inkludert Fellessamlinger)

- godkjente arbeidskrav

For enkeltemnestudenter:

- godkjent didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen

- godkjente arbeidskrav

Nærmere informasjon om obligatorisk deltakelse i undervisningen og arbeidskrav vil bli oppgitt i canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, feltarbeid, laboratoriearbeid, praksis og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det blant annet bli demonstrert hvordan man kan jobbe utforskende i faget, skrive og vurdere rapporter, jobbe med etiske spørsmål og komplekse begrep i faget.

Studentene vil anvende ulike digitale verktøy i undervisningen og vurdere hvordan slike verktøy kan fremme læring i naturfag.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800 timer.

Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått.

Undervisningen er obligatorisk og krever minimum 70 % deltakelse. Praktisk undervisning i form av lab, felt og prosjektarbeid krever minimum 80 % deltakelse.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning

Eksamen

Eksamen vil bestå av 3 deleksamener som vektes likt; en individuell mappe, en individuell halv times muntlig eksamen og en skriftlig eksamen på 5 timer. Gradert karakter.

Alle deleksamener må være bestått for at studenten skal få endelig karakter.

Ny/utsatt mappeeksamen arrangeres ved behov.

 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT108 – Naturfag 2 15
NAT109 – Naturfag 2A 10
NAT110 – Naturfag 2B 5
NAT105 – Naturfag 1A 2
NAT107 – Naturfag 1C 1
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:30