NAT120 Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter for barnetrinnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Monica Lian Svendsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
NAT119 Naturvitenskapenes utvikling og egenart
Innhold
Emnet har et overordnet fokus på vitenskapelig metode og utforskende arbeidsmåter i faget for elever på barnetrinnet, samt skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag. I emnet legges det vekt på å gi studentene grunnleggende kunnskap i kjemi, biologi og fysikk. Praktiske øvelser og digitale verktøy vil bli brukt for å støtte opp om læringen. Studentene vil få en innføring i ulike typer kjemiske reaksjoner for å kunne forklare prosesser i naturen og forstå bærekraftig utvikling i et kjemiperspektiv. Det fokuseres videre på kunnskap om jordas historie og utdødde dyrearter, vanlige arter i norsk natur, trusler mot artsmangfoldet og handlingskompetanse i bærekraftig utvikling for elevene på barnetrinnet. I fysikkdelen fokuseres det på temaene arbeid og energi, samt elektrisitet og magnetisme. Det blir lagt opp til en rekke enkle praktiske forsøk for å studere fysiske fenomener.
I praksisperioden skal det legges vekt på utforskende arbeidsmåter, utprøving av rapportering fra praktiske aktiviteter og vurdering i naturfag. Dette vil knyttes opp mot undervisningen på Campus.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskaper
· ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (1-7)
· ha kunnskap om vitenskapelige metoder og utforskende arbeidsmåter i faget for elever på barnetrinnet, og kjenne til ulike former for rapportering fra praktisk arbeid
· ha kunnskap om jordas historie og utdødde dyrearter
· ha bred kunnskap om vanlige arter i norsk natur; deres levemåter og tilpasninger til ulike økosystem og årstider, og om hvordan man kan observere, registrere og samle inn arter
· ha kunnskap om bærekraftig utvikling, ulike trusler mot det biologiske mangfoldet og hvordan man kan fremme handlingskompetanse i bærekraftig utvikling for de yngste elevene
· kjenne til tradisjonell samisk naturforståelse
· ha kunnskap om ulike typer kjemiske reaksjoner for å kunne forklare prosesser i naturen og forstå bærekraftig utvikling i et kjemiperspektiv.
· ha kunnskap om fysikk-begrepene arbeid og energi samt elektrisitet og magnetisme
Ferdigheter
· kunne anvende naturfaglig kunnskap i forbindelse med utforskende og praktiske arbeidsmåter i faget tilpasset elever på barnetrinnet
· ha erfaring med skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag, og ulike former for rapportering fra praktisk arbeid
· kunne anvende ulike digitale verktøy relatert til læring i naturfag
· kunne vurdere for læring og gi og få veiledning
· kunne observere og registrere vanlige norske arter og undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
· kunne gjenkjenne sammenhenger mellom kjemiske reaksjoner vi lærer om i emnet og hverdagslige fenomener
· kunne planlegge og gjennomføre forsøk i kjemi med elever på barnetrinnet
· kunne anvende kunnskap om fysikk-begrepene arbeid og energi til å beskrive og forklare fenomener
· kunne lage interessante forsøk om elektrisitet og magnetisme med godt læringsutbytte
Generell kompetanse
· kunne bruke vitenskapelig metode som arbeidsmetode og vise elever hvordan de selv kan finne svar på spørsmål med egne undersøkelser
· kunne videreutvikle sin egen kompetanse i fag og fagdidaktikk
· kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
· kunne begrunne naturfagets plass i skolen og ha kunnskap om fagets historie og tradisjon
· inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen
Vilkår for å gå opp til eksamen
For grunnskolelærerstudenter:
- bestått praksis
- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen
- godkjente arbeidskrav
For enkeltemnestudenter:
- godkjent didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen
- godkjente arbeidskrav
Nærmere informasjon om obligatorisk deltakelse i undervisningen og arbeidskrav vil bli oppgitt i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bestå av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, feltarbeid, laboratoriearbeid, praksis og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan jobbe utforskende i faget, skrive og vurdere rapporter. Studentene vil få erfaring med bruk av ulike digitale verktøy i undervisningen, og vil lære å vurdere bruken av digitale hjelpemidler i egen undervisning. Arbeidskrav blir brukt bevisst som en del av læringsprosessen i faget. Det innebærer blant annet at noen arbeidskrav vil være i form av individuelle tester underveis i semesteret på Campus. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått. Undervisningen er obligatorisk og krever minimum 70 % deltakelse.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Fullført lærerutdanning
Eksamen
Eksamen vil være en individuell muntlig eksamen, med utgangspunkt i en fordypningsoppgave studenten har jobbet med underveis i semesteret. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
NAT115 – Naturfag 1B | 10 |
NAT114 – Naturfag 1A fellesemne | 5 |