Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

NAT119 Naturvitenskapenes utvikling og egenart

Innhold

Emnet har et overordnet fokus på vitenskapelig metode og utforskende arbeidsmåter i faget for elever på barnetrinnet, samt skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag. I emnet legges det vekt på å gi studentene grunnleggende kunnskap i kjemi, biologi og fysikk. Praktiske øvelser og digitale verktøy vil bli brukt for å støtte opp om læringen. Studentene vil få en innføring i ulike typer kjemiske reaksjoner for å kunne forklare prosesser i naturen og forstå bærekraftig utvikling i et kjemiperspektiv. Det fokuseres videre på kunnskap om jordas historie og utdødde dyrearter, vanlige arter i norsk natur, trusler mot artsmangfoldet og handlingskompetanse i bærekraftig utvikling for elevene på barnetrinnet. I fysikkdelen fokuseres det på temaene arbeid og energi, samt elektrisitet og magnetisme. Det blir lagt opp til en rekke enkle praktiske forsøk for å studere fysiske fenomener.

I praksisperioden skal det legges vekt på utforskende arbeidsmåter, utprøving av rapportering fra praktiske aktiviteter og vurdering i naturfag. Dette vil knyttes opp mot undervisningen på Campus.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

 

Kunnskaper

· ha kunnskap om læreplanen og grunnleggende ferdigheter i naturfag (1-7)

· ha kunnskap om vitenskapelige metoder og utforskende arbeidsmåter i faget for elever på barnetrinnet, og kjenne til ulike former for rapportering fra praktisk arbeid

· ha kunnskap om jordas historie og utdødde dyrearter

· ha bred kunnskap om vanlige arter i norsk natur; deres levemåter og tilpasninger til ulike økosystem og årstider, og om hvordan man kan observere, registrere og samle inn arter

· ha kunnskap om bærekraftig utvikling, ulike trusler mot det biologiske mangfoldet og hvordan man kan fremme handlingskompetanse i bærekraftig utvikling for de yngste elevene

· kjenne til tradisjonell samisk naturforståelse

· ha kunnskap om ulike typer kjemiske reaksjoner for å kunne forklare prosesser i naturen og forstå bærekraftig utvikling i et kjemiperspektiv.

· ha kunnskap om fysikk-begrepene arbeid og energi samt elektrisitet og magnetisme

 

Ferdigheter

· kunne anvende naturfaglig kunnskap i forbindelse med utforskende og praktiske arbeidsmåter i faget tilpasset elever på barnetrinnet

· ha erfaring med skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag, og ulike former for rapportering fra praktisk arbeid

· kunne anvende ulike digitale verktøy relatert til læring i naturfag

· kunne vurdere for læring og gi og få veiledning

· kunne observere og registrere vanlige norske arter og undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom bruk av varierte læringsarenaer inne og ute

· kunne gjenkjenne sammenhenger mellom kjemiske reaksjoner vi lærer om i emnet og hverdagslige fenomener

· kunne planlegge og gjennomføre forsøk i kjemi med elever på barnetrinnet

· kunne anvende kunnskap om fysikk-begrepene arbeid og energi til å beskrive og forklare fenomener

· kunne lage interessante forsøk om elektrisitet og magnetisme med godt læringsutbytte

 

Generell kompetanse

· kunne bruke vitenskapelig metode som arbeidsmetode og vise elever hvordan de selv kan finne svar på spørsmål med egne undersøkelser

· kunne videreutvikle sin egen kompetanse i fag og fagdidaktikk

· kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene og som deltaker i en gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer

· kunne begrunne naturfagets plass i skolen og ha kunnskap om fagets historie og tradisjon

· inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter:

- bestått praksis

- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen

- godkjente arbeidskrav

For enkeltemnestudenter:

- godkjent didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

- godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen

- godkjente arbeidskrav

Nærmere informasjon om obligatorisk deltakelse i undervisningen og arbeidskrav vil bli oppgitt i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, feltarbeid, laboratoriearbeid, praksis og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil det bli demonstrert hvordan man kan jobbe utforskende i faget, skrive og vurdere rapporter. Studentene vil få erfaring med bruk av ulike digitale verktøy i undervisningen, og vil lære å vurdere bruken av digitale hjelpemidler i egen undervisning. Arbeidskrav blir brukt bevisst som en del av læringsprosessen i faget. Det innebærer blant annet at noen arbeidskrav vil være i form av individuelle tester underveis i semesteret på Campus. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått. Undervisningen er obligatorisk og krever minimum 70 % deltakelse.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Fullført lærerutdanning

Eksamen

Eksamen vil være en individuell muntlig eksamen, med utgangspunkt i en fordypningsoppgave studenten har jobbet med underveis i semesteret. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
NAT115 – Naturfag 1B 10
NAT114 – Naturfag 1A fellesemne 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 01:07:30