NAT113 Naturfag 1. Biologisk mangfold og grunnleggende fysikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Monica Lian Svendsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet utgjør de siste 15 studiepoeng av Naturfag 1 som inngår i studiet Lærerutdanning for tospråklige lærere, og tar opp flere sentrale temaer innen fysikk og biologi som undervises i naturfaget i grunnskolen. Fysikk og biologi utgjør to av hovedområdene som inngår i naturfaget i grunnskolen.
Læringsutbytte
Kunnskapsmål
Etter fullført emne skal studenten
• ha kunnskap om celler som enhet for liv, cellens oppbygning og livsprosesser på cellenivå
• ha kunnskap om evolusjonens moderne syntese
• ha kunnskap om utviklingen av vårt fysiske verdensbilde
• ha kunnskap om Newtons lover og om hvordan de anvendes til å forklare bevegelser
• ha kunnskap om lysets refleksjons- og brytningslov, og lysets natur
• ha kunnskap om elektromagnetisme og grunnleggende atom- og kjernefysikk
Ferdighetsmål
Etter fullført emne skal studenten kunne:
• benytte modeller og naturfaglige begreper til å formidle naturfaglige temaer på en hensiktsmessig måte
• benytte digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i naturfagundervisningen
• undervise naturfaglige temaer i en historisk kontekst
• planlegge og gjennomføre felt- og laboratorieundervisning
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne:
• utøve variasjon i undervisningen av naturfaget
• ha et bevisst forhold til hvilke utfordringer og krav som stilles til en lærer ved gjennomføring av undervisning i naturfag inne og ute
• videreutvikle sin egen kompetanse i fag og fagdidaktikk
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må delta på minimum 75% av de obligatoriske samlingene som inngår i emnet. For noen aktiviteter må det påregnes 100%. Tidspunkter for samlingene gjøres tilgjengelig for studentene i canvas i god tid før semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er i stor grad samlingsbasert, og det vil gjennomføres 4 obligatoriske samlinger i løpet av ett semester i Kristiansand. Sentrale undervisnings- og læringsformer vil være forelesninger, gruppediskusjoner og praktisk undervisning i lab eller felt. Videoer relatert til utvalgte deler av pensum vil gjøres tilgjengelig for deltakerne via universitetets læringsplattform Canvas underveis i semesteret. Det kreves selvstudium, der kommunikasjon med lærer og andre studenter, veiledning og tilbakemelding på innleveringer, foregår via læringsplattform, Canvas.
Emnet har et omfang på 15 studiepoeng, og forventet arbeidsmengde for de som tar emnet er normalt på 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For søkere av enkeltemne: fullført Lærerutdanning for tospråklige uten naturfag.
Eksamen
Det vil være en 30 minutters individuell muntlig deleksamen i fysikk som teller 50 % av sluttkarakteren og en tilsvarende 30 min individuell muntlig deleksamen i biologi som teller 25 % av sluttkarakteren i emnet. En mappe med totalt 3 innleverte arbeider som kan være enten rapporter fra praktisk arbeid eller teoretiske innleveringsoppgaver vil bli vurdert med karakter, og teller 25 % av den endelige karakteren i emnet.
Det benyttes bokstavkarakterer, der A er beste karakter og F er dårligste karakter.
Ny/utsatt mappeeksamen arrangeres ved behov.
Annen informasjon
Det er en forutsetning at deltakerne behersker standard IKT-verktøy som Microsoft Word og Excel, eller tilsvarende, og har tilgang til en datamaskin tilknyttet internett.