Innhold

Tilbudet retter seg primært mot lærere som underviser i musikk og fokuserer på lærere som ønsker å bruke sang og musikk i undervisningen. Du tilegner deg undervisningsmetoder som gir ferdigheter i å koble sang med gitarspill, og kunnskap om nyere forskning innenfor musikkdidaktikk. Repertoaret omfatter ulike sjangre og stilarter. Komposisjon, improvisasjon og nyskaping står sentralt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:
* få videreutviklet didaktiske og metodiske ferdigheter
* få økt kunnskap om musikalske og estetiske læreprosesser
* få videreutviklet ferdigheter innen akkompagnering og sang til bruk i skolen
* få utviklet forståelse for nye trender og tenkemåter innenfor dagens musikkulturelle liv

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen legges opp som en kombinasjon av gruppetimer, nettbasert læring og individuell veiledning i tilknytning til arbeid med oppgaver.
Emnet er lagt opp som en kombinasjon av nettbasert studium og fysiske samlinger med tre samlinger. I samlingene blir det lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som seminarer, gruppearbeid, muntlige framlegg og skriftlige studentarbeid. I tillegg må en levere egne innspillinger med sang til eget gitarakkompagnement.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Innenfor didaktikkfeltet leveres et faglig essay knyttet opp mot et valgt musikkpedagogisk tema.
Praktisk prøve i sang og gitar
Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:37