Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått PED134 og praksisemnene

Innhold

Bacheloroppgaven er et større individuelt arbeid med undersøkelsespreg. Arbeidet kan ta utgangspunkt i følgende:

  • Et tema basert på forskningsbasert undervisning

  • Et tema som omhandler entreprenørskap med bakgrunn i pedagogisk arbeid

  • Et tema relevant for fremtidig arbeid som instrumental- /vokalpedagog

  • Et pedagogisk tema basert på kandidatens utvekslingsopphold i femte semester.

Tema og problemstilling skal godkjennes av veileder.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne formulere en problemstilling og følge opp denne gjennom utforskning av et musikkpedagogisk felt

  • ha kunnskap om metoder og teorier som er sentrale innenfor det valgte tema

  • kunne finne og vurdere aktuell forskningslitteratur og bruke denne til å

  • belyse problemstillingen

  • kunne planlegge og gjennomføre en undersøkelse i samsvar med forskningsetiske retningslinjer

  • beherske sjangerkrav og skriveferdigheter som forventes i en akademisk framstilling på bachelornivå

  • kunne formidle faglig kunnskap ut fra den valgte problemstillingen

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Hver student skal ha levert og fått godkjent en prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven.

  • Det er obligatorisk deltakelse på to fremdriftsseminarer.

  • Obligatorisk veiledning: to individuelle veiledningsøkter.

  • Godkjent obligatorisk frammøte til undervisning og veiledning.

Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

  • Bacheloroppgaven gjennomføres under individuell veiledning.

  • Innledende forelesninger fokuserer på hvordan problemstillinger utformes.

  • I tillegg vil de krav som gjelder for form, struktur, databearbeiding, datapresentasjon og litteraturhenvisninger for å produsere en vitenskapelig tekst belyses.

  • Gjennomføringen av arbeidet med bacheloroppgaven sikres ved at studentene deltar på to fremdriftsseminarer. Under det første seminaret skal studenten presentere sitt prosjekt, med problemstilling, samt metoder for å gjennomføre prosjektet. Under andre seminar presenteres arbeidet i sin helhet, med fokus på resultater og diskusjon av disse.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Skriftlig individuell hjemmeoppgave. Omfang ca. 7000 ord.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MU-139 – Fagdidaktikk og tverrfaglig arbeid 2 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:36