MM-923 Design og kreativitet med kunstig intelligens for lærere
- Studiepoeng:
- 2.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Haakon Sundbø
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Digitale verktøy i skolen
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Fullført lærerutdanning.
Innhold
Emnet er rettet mot lærere i grunnskole og videregående skoler. Det fokuserer på å integrere kunstig intelligens (KI) i design, kreativitet, produksjon og utforskning innen utdanningssektoren. Det vil gi lærere kunnskap og ferdigheter for å effektivt integrere KI-teknologi i sitt pedagogiske arbeid.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal studenten
-
Forstå grunnleggende prinsipper og muligheter for KI i kreative prosesser.
-
Ha praktisk erfaring med KI-verktøy for design og produksjon av pedagogiske opplegg.
-
Kunne anvende KI i produksjon av undervisningsmateriell og utvikle innovative læringsmetoder.
-
Kunne utforske og understøtte oppdagende læring ved hjelp av KI.
-
Kunne reflektere kritisk over etiske, juridiske og samfunnsmessige aspekter ved bruk av KI i undervisningen.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske aktiviteter og oppgaver må være godkjent. Utfyllende informasjon om obligatoriske arbeidskrav vil bli gitt i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert uten fysiske samlinger. Det vil bli brukt digitale plattformer for oppfølging og interaksjon. Emnet har et forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten på rundt 70 timer.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres som digital sluttevaluering.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Mappevurdering der studentene skal utvikle et KI-basert undervisningsopplegg og skrive en refleksjonsoppgave om anvendelse av KI i utdanningskontekst. Karakterskala: Bestått/ikke bestått. Utfyllende informasjon mappevurderingen vil bli gitt i Canvas.