Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Digitalisering og ledelse - videreutdanning for skoleledere
  • Multimedia og digitale verktøy

Innhold

Etter å ha lært det grunnleggende i programmering (syntax og struktur) kan det være krevende å komme i gang med å bruke programmering som et verktøyene i den didaktiske verktøykassen. Da må en ta steget over i softwareutvikling hvor en lærer å strukturere arbeid slik at en kan mikse inn ressurser fra andre og skape produkter som er større enn sine komponenter.

I dette emnet fokuseres det på hvordan en designer, planlegger og utvikler fullverdige programmer for bruk ikke bare i klasserommet, men også i eget arbeid. I forlengelse av dette er fokus også på hvordan vi lager programmer for andre og hvordan en konstruerer løsninger som andre kan bruke. Det vil også være sentralt å lære hvordan en kan tilgjengeliggjøre arbeidet en gjør for andre.

Studenten vil få innblikk i temaer som maskinlæring/AI, tilpasning for personer med spesielle behov, serverbaserte tjenester og databaser.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • Ha kjennskap til prosesser og metoder for software utvikling
  • Ha kjennskap til enkle software-arkitekturløsninger
  • Ha kjennskap til grunnleggende brukerinteraksjon og tilpasninger
  • Kunne bruke ulike utviklingsverktøy
  • Kunne integrere internettjenester i egne programmer
  • Kunne integrere tredjeparts biblioteker i egne programmer
  • Kunne utvikle egne programmer / verktøy for bruk i undervisning
  • Kunne distribuere egne programmer / verktøy
  • Kunne utvide eksisterende programmer til eget behov

Vilkår for å gå opp til eksamen

Alle obligatoriske øvingsoppgaver/tester må være godkjent for å kunne levere avsluttende mappeeksamen. Oversikt over obligatoriske oppgaver gis i læringsplattformen (Canvas) ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet gjennomføres med to helgesamlinger på campus Grimstad. Alt kursmateriell, oppgaver og veiledning gjennomføres digitalt.

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av omvendt klasserom med ferdige forelesninger, obligatoriske oppgaver og to fellessamlinger. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene, og disse oppgavene må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Emnet vil ligge i sin helhet på læringsplattformen Canvas.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 200 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som sluttevaluering.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Mappeeksamen som teller 100 %. Vurdering til bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:34