Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Akademisk e-sport 2, halvårsstudium

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Innen e-sport som i all annen sport og idrett har statistikk en fremtredende rolle. Med de verktøy som i dag er tilgjengelige, vil det være essensielt å kunne forstå sentrale begreper innen statistikk for å kunne bli en bedre utøver. Dette er også ferdigheter som vil være nyttige i mange andre sammenhenger. Da e-sport gjennomføres på en digital flate, vil det være viktig å kunne vite hvor en befinner seg. Grunnleggende forståelse for bruk av kart vil være helt nødvendig. Det er også viktig å ta innover seg at som ved alle andre typer aktiviteter er det andre ting enn selve utførelsen som er viktig. Det å kunne organisere og arrangere er sentrale punkter.

Dette emnet skal gi studentene en basisforståelse for hvorfor statistikk er en viktig faktor i utføringen av e-sport samt innføring i hvordan en kan føre og benytte statistikk for egen fremgang. Emnet vil også gi grunnleggende forståelse for hvordan en leser kart og bruker dette som et verktøy i utførelsen av den aktiviteten en deltar i. Ved gjennomføringen av dette emnet får en også innsikt i de prosesser og mekanismer som ligger i forberedelses-, gjennomførings-, og etterarbeidsfasen av en konkurranse eller et arrangement.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne lese og forstå grunnleggende tall og resultater innen sport og idrett generelt og e-sport spesielt

  • basisforståelse for grunnleggende statistiske begreper

  • basiskunnskap om bruk av Excel for å lagre og sammenligne data

  • ha en basisforståelse for bruk av kart og koblingen med e-sport

  • kunne forstå hva begrepet logistikk innebærer i en e-sportkontekst både når det gjelder utstyr og organisering

  • kunne gjøre kvalifiserte valg relatert til bruk av hardware

  • kjenne til de organisatoriske prosessene relatert til å konstruere og gjennomføre e-sport arrangementer

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert og lagt opp som en kombinasjon av digitale forelesninger, omvendt klasserom, diskusjoner og obligatoriske oppgaver. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene.

Det legges opp til tre fysiske samlinger.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i gjeldende LMS.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Emnet er en del av et oppdragsstudium og er forbeholdt studenter som deltar i Varodd-prosjektet GameOn.

Eksamen

Mappevurdering. Gradert karakter.

Nærmere informasjon om krav til mappen blir gitt i Canvas. Det blir ikke arrangert ny/utsatt eksamen for mappen.

Annen informasjon

Studentene må ha tilgang på egen pc/mac med grafikkort.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MM-114 – Game Statistics, Maps and Logistics 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:32