Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Akademisk e-sport 2, halvårsstudium

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Alle sivilisasjoner har brukt spill i en eller annen form. På samme måte som vi har mange ulike kulturer, har vi også mange ulike typer spil. Felles for dem er at de inneholder en del mekanismer og komponenter som hver for seg har en egen funksjon. De senere år har utviklingen av digitale spill eksplodert, og teknologien gjør det nå mulig å spille sammen uavhengig av fysisk tilstedeværelse. Som en konsekvens av dette har det utviklet seg egne retninger slik som for eksempel e-sport.

Dette emnet skal gi et innblikk i hvordan en designer spill og hva som er de mest sentrale delene å huske på i slike prosesser. Emnet vil også fokusere på fordeler og utfordringer relatert til design av spill. Studentene vil også bli utfordret til å designe sine egne spill.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha en overordnet innsikt i hva spilldesign er

  • beherske sentrale begreper og teorier innen spilldesign

  • kunne drøfte fordeler og ulemper ved bruk av ulike typer mekanismer

  • kunne dokumentere enkle design

  • kunne analysere og evaluere spills mekanismer, komponenter og regler

  • kunne grunnprinsippene for utvikling av serious games

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, omvendt klasserom, diskusjoner og obligatoriske oppgaver. Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene.

Det legges opp til tre fysiske samlinger.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i gjeldende LMS.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Emnet er en del av et oppdragsstudium og er forbeholdt studenter som deltar i Varodd-prosjektet GameOn.

Eksamen

Mappevurdering med gradert karakter. 80% av obligatorisk arbeid må være godkjent som et kriterium for vurdering. Krav til innhold i mappen blir publisert i Canvas. Det vil ikke bli organisert utsatt eksamen.

Annen informasjon

Studentene må ha tilgang på egen pc/Mac med grafikkort. Spillkomponenter som skal brukes vil være tilgjengelig.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MM-112 – Game Design 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:32