Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

ML-114, ML-113, ML-115, ML-210, KJ-115, MA-143 må være bestått.

I tillegg må alle arbeidskrav i ML-306 Patologi, ML-208 Molekylærbiologi og ML-211 Bioingeniøren og samfunnet være gjennomført og godkjent.

Innhold

Emnet danner grunnlag for å utføre, kvalitetssikre og vurdere analyser innenfor medisinsk biokjemi. Det vil bli undervist i prinsipper for ulike analysemetoder og deres feilkilder og begrensninger, blant annet biokjemiske, enzymatiske, elektrokjemiske, immunologiske metoder og radioaktivitet samt ulike separasjonsteknikker som elektroforese og kromatografi. Analytisk kvalitetsovervåkning, inkludert interne/eksterne kvalitetskontroller og metodevurdering står sentralt. Patofysiologi i ulike organsystemer og biomarkører som benyttes til diagnostikk, oppfølging og behandling av pasienter vil bli gjennomgått. Farmakologi, med vekt på farmakokinetikk og farmakodynamikk, terapikontroll og rusmiddelanalyser, inngår. Det vil også være forelesninger innenfor nukleærmedisin, strålevern og HMS knyttet til dette.
En del av emnet omfatter grunnleggende forståelse for IKT og teknologi i medisinske laboratorier. Et arbeidskrav vil være et selvstendig prosjektarbeid, utført i gruppe. Studentgruppen vil få tildelt et prosjektarbeid som tar utgangspunkt i en konkret problemstilling fra medisinske laboratorier som skal stimulere til fagkritiske holdninger relatert til teknologiske løsninger, databehandling, personvern og sikkerhet i helsevesenet. Det vil bli gitt en introduksjon til denne delen i form av forelesninger, praktiske øvelser på datalab/laboratorieinstrumenter og de forventninger faglærerne har til prosjektarbeidet som skal gjennomføres. Det skal holdes en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvilken betydning laboratorievirksomheten på praksisstedet har i helsetjenesten og kan drøfte bioingeniørens yrkesrolle

  • kjenner til hvordan prosedyrer utarbeides og revideres i et akkreditert laboratorium

  • har kunnskap om spesialprøvetaking, prøvetaking av barn og problemer i forbindelse med venøs blodprøvetaking

  • har kunnskap om metoder, laboratorieutstyr og bioingeniørfaglige oppgaver innen medisinsk biokjemi, hematologi og koagulasjon

  • har kunnskap om prinsippene for utvalgte analyser innen medisinsk biokjemi, hematologi og koagulasjon

  • kan gjøre rede for riktig behandling av ulike typer humanbiologisk prøvemateriale og hvordan analytiske, pre- og postanalytiske forhold påvirker analysesvar

  • kan gjøre rede for prøvenes gang gjennom laboratoriet, rekvirerings- og svarformidlingssystem

  • har innsikt i kvalitetssikringssystemer på praksisstedet

  • kan forklare hvordan laboratoriene kan bidra i pasientbehandlingen

  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon til beste for pasienten

  • har blitt kjent med nytenkning og innovasjonsprosesser som foregår i avdelingen/ fagfeltet slik at hen kan bidra til tjenesteinnovasjon og systematiske, kvalitetsforbedrende og bærekraftige arbeidsprosesser

  • har kunnskap om regler om forsvarlig avfallshåndtering både med hensyn til smittefare og miljø

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan følge laboratoriets daglige rutiner og analyseprosedyrer og delta i gjennomføring av analysearbeidet på praksisstedet

  • kan håndtere humanbiologisk materiale og ivareta personvern i forhold til mottak, oppbevaring og lagring

  • behersker metoder for bioingeniørfaglig arbeid og kan anvende utvalgte analyseinstrumenter og laboratorieutstyr som benyttes innen medisinsk biokjemi og hematologi og koagulasjon på en strukturert og nøyaktig måte, etter gjeldende lover, forskrifter og prosedyrer

  • kan vurdere utvalgte metoders muligheter, begrensninger og feilkilder

  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk på praksisstedet

  • behersker informasjonsteknologi og automasjonssystemer, herunder laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter innen medisinsk biokjemi og hematologi og koagulasjon

  • kan beherske kapillær og venøs blodprøvetaking av voksne etter gjeldende forskrift samt bidrar til trygghet og forutsigbarhet for pasienten i prøvetakingssituasjonen

  • kan anvende digital kompetanse, medisinsk, statistisk og laboratorieteknisk kunnskap til å kvalitetssikre og vurdere analyseresultatets sannsynlighet og pålitelighet. Videre skal kandidaten kunne vurdere interne og eksterne kvalitetskontrollresultater

  • kan kommunisere med og veilede, pasienter, pårørende og annet helsepersonell i forbindelse med prøvetaking, pasientnær analysering og bruk av analyseutstyr for selvtesting

 

Generell kompetanse

Studenten

  • tar ansvar og viser initiativ og selvstendighet i arbeidssituasjonen

  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, tilegne seg ny kunnskap, søke og ta imot veiledning

  • kan reflektere over egen og andres rolle i tverrprofesjonelt samarbeid

  • har innsikt i bioingeniørfaglige problemstillinger og kan dokumentere, drøfte og formidle sin faglige kunnskap

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer, og kan oppdatere sin kunnskap både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøet og yrkesfeltet

  • kan forholde seg til lover og regler som er styrende for virksomheten og ta ansvar og vise initiativ og selvstendighet i arbeidssituasjonen

  • viser pålitelighet i analysearbeid og holdninger som fremmer kvalitetsarbeid

  • kjenner til inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet, herunder samiske pasienters rett til å bli møtt på eget språk

Vilkår for å gå opp til eksamen

Fremmøte til alle obligatoriske timer/laboratorieøvelser må være godkjent, og alle skriftlige laboratorierapporter må være godkjent. Informasjon om obligatoriske krav for emnet publiseres i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, praktisk laboratoriearbeid og prosjektarbeid.Digitale læringsressurser som benyttes i emnet:• Videoressurser• e-læringer fra SSHF Det er et forventet arbeidsomfang på 405 timer for emnet.Prosjektarbeid og all laboratorieundervisning, inkludert forberedende forelesninger, er obligatorisk.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

6 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ML-313 – Medisinsk biokjemi 10
ML-212 – Medisinsk teknologi 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:30