Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikk 1 for 1-7 trinn

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning

Innhold

Sentrale emner i matematikk og matematikkundervisning for barnetrinnet: geometri, konstruksjoner, figurer, lengder, areal, overflate, volum, kongruens, formlikhet, isometri, symmetri, kombinatorikk, sannsynlighetsregning, fremstilling av statistiske data, sentralmål, begynneropplæringen og begrepsutvikling i matematikk.

Drøftinger av problemstillinger knyttet til matematikkundervisning, med spesiell vekt på problemløsning, modellering, ulike løsningsstrategier, kreativitet, diskusjon, læringssamtaler, visualisering, argumentasjon, kartlegging, vurdering og begynneropplæring.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

  • Studentene skal etter fullført emne ha:

  • dybdekunnskap om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen geometri, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning.

  • kunnskap om telling og danning av tallbegrep

  • kunnskap om utfordringer elever kan møte i utviklingen av tallbegrep

  • kunnskap om ulike observasjons- og vurderingsmåter

  • kunnskap om bruk av digitale verktøy som GeoGebra og programmeringsverktøyet Scratch

  • horisontkunnskap innen algebra, tallteori og funksjoner, med fokus på overgangen mellom hovedtrinnene

 

FERDIGHETER

Studentene skal etter fullført emne kunne:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere en variert matematikkundervisning tilpasset alle elever på barnetrinnet, herunder også lavt- og høytpresterende elever

  • planlegge og gjennomføre matematikkundervisning preget av problemløsende, utforskende, kreative og meningsfulle aktiviteter

  • analysere og reflektere rundt egen undervisningspraksis og erfaringer gjort i egen praksis

  • begrunne og bruke sentrale setninger i grunnskolens geometripensum

  • beherske og evaluere digitale hjelpemidler og bruke dem i undervisningssituasjoner

  • løse praktiske problemer i kombinatorikk og sannsynlighet

  • bruke og vurdere ulike kartleggingsmetoder, observasjons- og vurderingsmåter i matematikkundervisningen

  • vurdere og kartlegge elevers matematiske kompetanse i geometri, statistikk, sannsynlighet og begynneropplæring

 

GENERELL KOMPETANSE

Den nyutdannede læreren

  • kjenner til hvordan forskjellige temaer innen geometri, statistikk og sannsynlighet er beskrevet i gjeldene lærerplan, og kan stille opp relevante læringsmål for undervisningsøkter

  • har innsikt i matematikk som skolefag; spesielt innen emnene geometri, statistikk og sannsynlighetsregning

  • har kunnskap om bruk av læreplanens grunnleggende ferdigheter i matematikkundervisningen

  • er i stand til å gjennomføre læringssamtaler som støtter forståelse av matematikk, med spesielt vekt på begynnerundervisning

  • kan gjøre rede for, og reflektere didaktisk omkring, sentrale emner i matematikk på barnetrinnet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Gjennomført alle arbeidskrav i læringsplattformen.

Arbeidskravene er i form av faglige oppgaver, didaktiske oppgaver, refleksjonsnotater, diskusjoner, oppgaver om bruk av GeoGebra og utprøving i praksis. I hver modul har man et hovedarbeidskrav som er en større didaktisk oppgave relatert til utprøving i praksis. De resterende arbeidskravene inkluderer matematiske oppgaver, korte refleksjonsoppgaver og praksisaktiviteter.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene vil bli gitt ved semesterstart.

 

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Nettleksjoner i form av videoer, lesning, arbeidsoppgaver, refleksjon, nettdiskusjon og praksisrelaterte aktiviteter. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til geometri, sannsynlighet og statistikk kan utføres.

 

 

 

 

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

To mappeinnleveringer med hovedarbeidskrav og mindre arbeidskrav som er arbeidet med i løpet av semesteret. 
Det gis gradert karakter på hver enkelt deleksamen der første deleksamen teller 40% og siste deleksamen teller 60% på totalkarakter i emnet.

Annen informasjon

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der praksisaktiviteter i tilknytning til geometri, statistikk, sannsynlighet og begynneropplæring kan utføres.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-927 – Geometri, statistikk, sannsynlighet og begynneropplæring 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 17:07:11