Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Matematikk 1 for 5-10 trinn

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning

Innhold

Sentrale ideer, begreper, læresetninger og arbeidsmåter innenfor funksjoner, statistikk og sannsynlighet. Bruk av digitale verktøy og ressurser og grunnleggende programmering. Utforskning, problemløsning, modellering og anvendelser. Funksjonsbegrepet. Ulike funksjoner og representasjonsformer. Visualisering og analyse av funksjoner Utvikling og utprøving av undervisningsopplegg i skolen knyttet til funksjonsbegrepet. Grunnleggende statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk. Diagnostisk vurdering.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten har etter fullført emne:

  • dybdekunnskap om sentrale emner, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen fagområdene funksjoner, statistikk og sannsynlighet

  • kunnskap om funksjonsbegrepet generelt og forskjellige representasjonsformer for funksjoner

  • kunnskap om egenskaper til ulike typer funksjoner

  • kunnskap om grunnleggende begreper og prinsipper innen programmering

  • kunnskap om beskrivende statistikk, ulike presentasjoner av statistisk materiale, mål for spredning og mål for sentraltendens

  • kunnskap om sannsynlighet og kombinatorikk

  • kunnskap om misoppfatninger og pedagogiske utfordringer innen fuksjoner, statistikk og sannsynlighet

  • kunnskap om ressurser for tilpasset opplæring for lavt- og høyt presterende elever

  • kunnskap om bruk av digitale verktøy, inkludert regneark, GeoGebra og Scratch, og digitale nettressurser

 

FERDIGHETER

Studentene kan etter fullførte emne:

  • planlegge, gjennomføre og vurdere variert undervisning for trinn 5-10, innen funksjoner, statistikk og sannsynlighet

  • forklare funksjons- og variabelbegrepet, bruke og skifte mellom ulike representasjonsformer for funksjoner

  • gjøre rede for grunnleggende egenskaper for forskjellige typer funksjoner, tolke grafer og drøfte funksjoner

  • anvende funksjoner i praktiske situasjoner og modellere fenomener fra virkeligheten

  • gjøre rede for grunnleggende begreper i sannsynlighet og kombinatorikk

  • beregne ulike måltall i deskriptiv statistikk, bruke og drøfte ulike datapresentasjoner, og lage ulike typer diagrammer på papiret og digitalt

  • beregne sannsynlighet for enkelthendelser og en kombinasjon av hendelser

  • bruke sentrale begreper i mengdelære og venndiagram til å illustrere mengder

  • bruke digitale hjelpemidler i undervisningen til å modellere og løse problemer i statistikk og sannsynlighet

  • bruke grunnleggende programmering til å utforske hvordan algoritmer kan skapes, testet og forbedres

  • gjenkjenne vanlige pedagogiske utfordringer og korrigere misoppfatninger

  • gjennomføre et matematikkdidaktisk prosjekt hvor egen utprøving av undervisning står sentralt

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan undervise matematikk på trinn 5-10, og har fagkunnskap om hvordan matematiske emner i læreplanen bygger på hverandre og henger sammen, da spesielt overgangen mellom trinnene

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i funksjoner, statistikk og sannsynlighet med og uten digitale hjelpemidler

  • har innsikt i ulike relevante vurderingsformer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er arbeidskrav knyttet til innleveringer og rapport. Det er arbeidskrav knyttet til utprøving av lærestoffet i eget klasserom og arbeidskrav knyttet til pedagogisk bruk av digitale verktøy i matematikkundervisningen.

Nærmere informasjon vil bli gitt i det digitale klasserommet.

Undervisnings- og læringsformer

Nettmoduler, videoer, arbeidsoppgaver, nettdiskusjon, innleveringsoppgaver, egenvurdering, prosjekt knyttet til praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Det forutsettes at deltakere har fast tilgang på en klasse der forskning rundt praksis kan utføres.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Søkere må være tilsatt i undervisningsstilling i studieåret videreutdanningen gjennomføres.

Pensumlitteratur vil bli gitt ved oppstart av studiet.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-914 – Funksjoner 10
MA-919 – Funksjoner og didaktikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:20