Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i teknologi og realfag

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

Studentene må ha mastergrad i matematikkdidaktikk eller tilsvarende. Studenter uten mastergrad i matematikkdidaktikk vil før opptak bli avkrevd dokumentasjon på at kunnskaper og kvalifikasjoner imøtekommer studiets nivåkrav.

 

Innhold

Emnet inneholder:

  • undersøkelser av naturen i matematikkdidaktisk forskning ut fra epistemologiske perspektiver

  • introdusering og utforsking av en rekke forskningsparadigmer med tilhørende kvalitative og kvantitative tilnærminger og metoder

  • grundig og kritisk diskusjon omkring de mest sentrale tilnærmingsmåtene og metodene, sammenholdt med autentiske eksempler fra forskningsstudier

  • praktisk erfaring i tilnærminger og teknikker for datainnsamling og analyse

  • vesentlig mulighet for grundig og kritisk vurdering av forskningsetikk, gyldigheten av resultater og presentasjonen av funn

  • diskusjon omkring metoder og tilnærminger med fokus på studentenes egne forskningsområder

  • lesning av forskning basert på metoder utover dem man selv anvender i egen forskning

 

 

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studentene kunne:

  • bedømme ontologisk, epistemologisk og metodologisk koherens og kongruens i publisert forskning innenfor ulike vitenskapelige paradigmer

  • kritisk vurdere troverdigheten, reliabiliteten og validiteten i matematikkdidaktisk forskning

  • sette sammen en logisk og overbevisende argumentasjon for design, metodologi, tilnærminger og metoder for datainnsamling samt analyse og rapportering av matematikkdidaktisk forskning

  • videreutvikle og nå et stadig høyere nivå innenfor ulike forskningsmetoder, kvantitative og kvalitative, som brukes i matematikkdidaktisk forskning

  • utvikle og integrere en metodologi for matematikkdidaktisk forskning innenfor egne verdinormer og i tråd med et gyldig etisk og teoretisk paradigme

  • rettferdiggjøre og kommunisere klart og overbevisende relevansen av og koherensen i forskningsmetodologi basert på et tydelig artikulert sett med personlige standpunkter og verdier

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Tilstedeværelse ved alle samlinger er et krav. Under spesielle omstendigheter kan studenten, i samråd med faglærer, få godkjent fravær som ikke overstiger 20% av samlingene mot et krav om ekstra tekstpensum.

Studenten skal ha en individuell presentasjon av en eller to av forskningsartikler.

 

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning og læring foregår ved forelesninger, lærer- og studentledede diskusjoner, verksted, veiledede lesninger og refleksjoner, studentpresentasjoner og seminarer. Emnet har en litteraturliste som spenner vidt og studentene vil bli anbefalt å lese de mest sentrale nøkkeltekstene og selv foreta et utvalg fra de øvrige referansene samt finne egne artikler ved hjelp av etablerte søketeknikker.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for opptak til ph.d matematikkdidaktikk

Eksamen

Kurset vil bli vurdert ut fra et skriftlig arbeid (ca.5000 ord) som skal være en forløper for metodekapitlet i avhandlingen. Studenten skal selv gi arbeidet en passende tittel.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-605 – Forskningsdesign og forskningsmetoder for matematikkdidaktikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:19