MA-442 Læring og undervisning i matematikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Linda Gurvin Opheim
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Fullført 60 studiepoeng i masterfaget
Innhold
Introduksjon til matematikkdidaktisk forskning spesielt relevant for matematikkundervisning på 1.-7. trinn i skolen. Ulike læringsteorier belyses ut fra et matematikkdidaktisk perspektiv. Studentene får erfaring med å kunne vurdere bruk av ulike ressurser til planlegging og gjennomføring av undervisning, inkludert elevaktive undervisningsmetoder. De skal med bakgrunn i teori, planlegge og gjennomføre undervisning med innslag av utforskning og problemløsning, der elevene skal resonnerer og argumentere. Gjennom studiet får studentene kunnskap om å gi vurdering som støtter opp om elevers læring av matematikk. Emnet inkluderer utvikling av et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til skolen.
Faget i praksis Studenten skal i praksis få erfaring i bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder. I prosjektoppgaven skal studenten gjøre en undersøkelse eller et utviklingsarbeid der en valgt undervisningsmetode og bruk av bestemte ressurser studeres, analyseres, drøftes og der innsikt siden formidles muntlig og skriftlig.
Læringsutbytte
Studenten
har inngående kunnskap om hva det betyr å lære matematikk og kan anvende læringsteori som støtte til å analysere undervisnings- og læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen
- utvikler kompetanse i å legge til rette for undervisning og vurdering i tråd med eksisterende læreplan og matematikkdidaktisk forskning på feltet
kan analysere bruk av aktuelle undervisningsressurser i matematikk med særlig vekt på læreverk, digitale læremidler, adaptive læringssystemer og nettressurser
kan utvikle et matematikkdidaktisk prosjekt i tilknytning til skolen og presentere det skriftlig
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha
godkjent obligatorisk undervisning
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent praksis
Andre studenter må ha
godkjent obligatorisk undervisning
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Undervisnings- og læringsformer
Fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatoriske innleveringer og veiledet arbeid med prosjektoppgave/presentasjoner.
Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen.
Det inngår 25 dagers praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer der 100 timer er knyttet til praksis. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Studentene skal selv bruke og spesielt analysere bruk av digitale verktøy som én av mange undervisningsressurser i matematikk.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
En muntlig individuell eksamen teller 50 % og en skriftlig prosjektoppgave (individuelt eller i gruppe) teller 50 % av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-420 – Matematikkundervisning og læringsteorier | 7.5 |
MA-422 – Forskning på læring og undervisning av matematikk | 7.5 |