Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført 60 studiepoeng i masterfaget

Innhold

Introduksjon til matematikkdidaktisk forskning spesielt relevant for matematikkundervisning på 1.-7. trinn i skolen. Ulike læringsteorier belyses ut fra et matematikkdidaktisk perspektiv. Studentene får erfaring med å kunne vurdere bruk av ulike ressurser til planlegging og gjennomføring av undervisning, inkludert elevaktive undervisningsmetoder. De skal med bakgrunn i teori, planlegge og gjennomføre undervisning med innslag av utforskning og problemløsning, der elevene skal resonnerer og argumentere. Gjennom studiet får studentene kunnskap om å gi vurdering som støtter opp om elevers læring av matematikk. Emnet inkluderer utvikling av et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til skolen.

Faget i praksis Studenten skal i praksis få erfaring i bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder. I prosjektoppgaven skal studenten gjøre en undersøkelse eller et utviklingsarbeid der en valgt undervisningsmetode og bruk av bestemte ressurser studeres, analyseres, drøftes og der innsikt siden formidles muntlig og skriftlig.

Læringsutbytte

Studenten

  • har inngående kunnskap om hva det betyr å lære matematikk og kan anvende læringsteori som støtte til å analysere undervisnings- og læringsaktiviteter tilpasset eksisterende læreplan i skolen

  • utvikler kompetanse i å legge til rette for undervisning og vurdering i tråd med eksisterende læreplan og matematikkdidaktisk forskning på feltet
  • kan analysere bruk av aktuelle undervisningsressurser i matematikk med særlig vekt på læreverk, digitale læremidler, adaptive læringssystemer og nettressurser

  • kan utvikle et matematikkdidaktisk prosjekt i tilknytning til skolen og presentere det skriftlig

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent praksis

Andre studenter må ha

  • godkjent obligatorisk undervisning

  • godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart

  • godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Fellesundervisning, arbeid i smågrupper, obligatoriske innleveringer og veiledet arbeid med prosjektoppgave/presentasjoner. 

Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen.

Det inngår 25 dagers praksis. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer der 100 timer er knyttet til praksis. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis. Studentene skal selv bruke og spesielt analysere bruk av digitale verktøy som én av mange undervisningsressurser i matematikk.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

En muntlig individuell eksamen teller 50 % og en skriftlig prosjektoppgave (individuelt eller i gruppe) teller 50 % av sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-420 – Matematikkundervisning og læringsteorier 7.5
MA-422 – Forskning på læring og undervisning av matematikk 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:09:00