MA-423 Fagdidaktikk i matematikk, del 2 (for trinn 8-13)
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for teknologi og realfag
- Emneansvarlig:
- Håkon Malvin Raustøl
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Bestått MA-167 Fagdidaktikk i matematikk
Innhold
Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
-
Problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk med utgangspunkt i læreplan for videregående opplæring og matematikkdidaktisk og pedagogisk teori.
-
Kompetanseområder for praksis: Faglig-, didaktisk, sosial-, yrkesetisk, ledelses- og endringskompetanse.
-
Praksis
-
Matematikkdidaktisk forskningsprosjekt som tar utgangspunkt i teori og egen praksis.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
-
ha inngående kunnskaper om matematiske prosesser, kunne gjenkjenne disse i den matematikkspesifikke delen av læreverket og formulere læringsmål og utvikle opplegg for undervisningsøkter basert på dette
-
ha inngående kunnskap til prosessene modellering, representasjoner, resonnering og argumentasjon.
-
ha kunnskap om hensiktsmessige normer og former for kommunikasjon i et prosessorientert matematikklasserom
-
ha kunnskap om matematikkdidaktisk forskning og kunne anvende denne i planlegging og utvikling av egen praksis og undervisning
-
ha kunnskap om lærersamarbeid og utviklingsmetoder med spesielt vekt på lesson study
-
ha kunnskap om formativ og summativ vurdering i matematikk
-
ha kunnskap om hva forskning sier om elevers motivasjon i faget
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisnings -aktiviteter i matematikk på videregående skole med støtte i innsikt i lærerplaner, faget og fagdidaktiske forskningsresultater
-
kunne tilpasse, variere, dokumentere og vurdere matematikkundervisning for å støtte elevenes interesse og motivasjon til matematikk
-
kunne orientere seg i forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid
-
kunne formulere et realistisk og matematikkdidaktisk relevant mål for et forskningsprosjekt som tar utgangspunkt i egen lærerpraksis, gjøre relevante observasjoner i forhold til målet, finne fram til relevant teori og anvende teorien i analysen av data, og drøfte analysen i forhold til målet med prosjektet
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne reflektere over og videreutvikle egen matematikkundervisning
-
kunne videreutvikle en profesjonell holdning og vise evnen til kritisk tenking over faglig, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent praksis
-
Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)
-
For studenter med matematikk som fag 1 (masterfag): Bestått tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.
-
For studenter med matematikk som fag 2: Krav om bestått skriftlig arbeidskrav.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen veksler mellom fellesforelesning og gruppearbeid, samt utforming og utprøving av varierte undervisningsopplegg. Kurset forutsetter aktiv deltakelse i diskusjoner og drøfting av teori og undervisningsopplegg.
Det inngår 6 uker med praksis på videregående skole.
Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være obligatorisk oppmøte på en del av studiet. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper - en betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Forventet arbeidsomfang er rundt 200 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
MA-112 – Fagdidaktikk i matematikk for tofagsstudenter | 7.5 |
MA-436 – Fagdidaktikk i matematikk, del 2 | 7.5 |