Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Opptakskrav tilsvarende til studiet i samordna opptak

Anbefalte forkunnskaper

Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet og/eller erfaring fra lærervirksomhet. Dokumentert gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig. Emnet forutsetter kunnskap fra MA-181 Innføringsemne 1 i matematikk.

Innhold

Sentrale emner i matematikk på mellomtrinnet. Drøftinger av problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk på mellomtrinnet. Kartlegging og vurdering. Bruk av ulike arbeidsmåter, læremidler og digitale verktøy.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten kunnskap

  • om beskrivende statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning

  • om algebra og funksjoner

  • om bruk av likhetstegn, elementær algebra og kan beskrive figurtall algebraisk

  • om ulike kartleggingsmetoder

  • om matematikkvansker og affektive sider ved matematikkfaget

  • om programmering i skolen

  • om ulike arbeidsmåter og læremidler, digitale og andre, knyttet til matematikkundervisning - samt muligheter og begrensninger knyttet til disse

  • om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten

  • planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på mellomtrinnet

  • bruke og vurdere ulike kartleggingsmetoder i matematikkundervisningen

  • lage undervisningsopplegg innen programmering

  • bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på mellomtrinnet

  • forebygge og oppdage matematikkvansker samt tilrettelegge for mestring hos alle elever, også de høyt presterende elevene

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten

  • reflektere didaktisk omkring undervisning av sentrale emner i matematikk på trinn 1-7, samt reflektere helhetlig over elevers totale læringssituasjon - og således være mer enn bare en matematikklærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må delta på minimum 75 % av de obligatoriske samlingene som inngår i emnet. For noen aktiviteter må det påberegnes 100 % studentdeltakelse.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det avholdes vanligvis tre eller fire samlinger. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging. I emnet inngår det krav til obligatoriske innleveringer og tester. Oversikt over disse oppgis ved semesterstart. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport. Det forventes et arbeidsomfang på 400 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført faglærerutdanning som tospråklig lærer uten matematikk.

Eksamen

5-timers skriftlig eksamen, teller 100%. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
MA-174 – Innføringsemne i matematikk for mellomtrinnet 15
MA-153 – Matematikk 1 - Modul 2 15
MA-189 – Innføringsemne i matematikk for småskoletrinnet 15
MA-141 – Matematikk for allmennlærere 2 10
MA-140 – Matematikk for allmennlærere 1 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:15