LSU300G Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Ingunn Vines Kvamme
- Silje Vegge
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Studenten må ha fullført og bestått alle 60 studiepoeng i første studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Språk tekst og matematikk
Kunst, kultur og kreativitet
Natur, helse og rørsle
Innhold
Kunnskapsområdet omfatter ledelse og utvikling av barnehagen som lærende organisasjon, samt samarbeid med barn, kollegaer, foresatte og eksterne instanser til barns beste.
Kunnskapsområdet er forskningsbasert og profesjonsrettet. Kunnskapsområdet vektlegger pedagogisk ledelse og hvordan lederhandlinger kan bidra til å fremme barns lek, læring, danning og omsorg på en helhetlig, barnehagefaglig måte.
Kunnskapsområdet tematiserer også utvikling av egen lederrolle. Det sentrale i kunnskapsområdet er ledelse av læringsprosesser, veiledning og bruk av ulike strategier og teorier som egner seg for å planlegge, igangsette og lede utviklingsarbeid. Sentralt er også lover, styringsdokumenter og politiske prosesser som styrer og påvirker barnehagens samfunnsmandat.
Kunnskapsområdet skal gi kompetanse i å reflektere over hvordan profesjonsetiske spørsmål, maktforhold og barnehagens organisatoriske forhold påvirker ledelsesprosesser.
Studenten skal kunne vurdere hvorvidt veivalg, arbeidsmåter og tiltak bidrar til å nå barnehagens mål innenfor et mangfoldig barnehagemiljø. Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene Pedagogikk og Samfunnsfag.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
• har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
• har kunnskap om profesjonsteori, barnehagelærerprofesjonens historie og barnehagelærerprofesjonens rolle i ulike organisatoriske sammenhenger
• har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke ledelse av barnehagen og barnehagens virksomhet og mandat
• har kunnskap om relevant forskning, arbeidsmetoder og strategier som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
• har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
• har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser
FERDIGHETER
Studenten
• kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
• kan lede, planlegge, gjennomføre, dokumentere og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig, og i samarbeid med andre
• kan lede og motivere personalet til å veilede og kritisk reflektere over danning, omsorg, lek og læringsprosesser i barnehagen
• kan reflektere rundt egen ledelse i samarbeid med kollegaer, foresatte, barnehageeiere og eksterne instanser til barns beste
• kan anvende relevant forskning i en bærekraftig utvikling av barnehagen og egen ledelse
• kan reflektere over barnehagens praksis i arbeidet med videreutvikling av barnehagelærerrollen og med profesjonsetikk
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
• har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
• kan identifisere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta valg som ivaretar barns beste
• kan identifisere områder som krever utviklingsarbeid, lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
• kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
• har relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med foresatte og personale
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha godkjent deltagelse i obligatorisk undervisning
Studentene må ha bestått
- praksis
- arbeidskrav knyttet til praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av fellesforelesninger, seminartimer og ulike former for veiledet og selvstendig gruppearbeid. Arbeidet med emnet er knyttet opp til praksis og utviklingsarbeider.
I kunnskapsområdet inngår 4 ukers praksis. Oppgaver i praksis skal berike studentenes erfaring med tematikk som behandles i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.
Praksis er en integrert del av arbeidet ved at studentene skal planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid. Innholdet bygger på den kompetansen studenten har opparbeidet seg gjennom arbeidet med de fem andre kunnskapsområdene.
Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på
www.uia.no/praksisblu.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Tilgang for privatister
Nei
Eksamen
Skoleeksamen med gradert karakter. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
LSU300K – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid | 15 |
LSU300D – Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid | 15 |