Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Emnet handler om hvordan man kan planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt innen tekst- og kommunikasjonsorienterte fagområder. Hva slags metoder er aktuelle å benytte? Hva slags vitenskapssyn er de basert på? Hvordan kan ulike metoder kombineres? Hvordan kan teoretiske og metodiske valg lede til konkrete fremgangsmåter og analysespørsmål i et forskningsprosjekt? Dette er blant spørsmålene som blir behandlet i emnet.

Emnets fokus er rettet mot studier innen tekst-, medie- og kommunikasjonsvitenskap på masternivå. Hovedvekten legges på kvalitative forskningsmetoder, men det blir også gitt undervisning i kvantitative metoder og visse temaer innen vitenskapsfilosofi. Også temaer innen forskningsetikk og databehandling inngår i emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha innsikt i ulike kvalitative og kvantitative metoder som er relevante innen tekst- og kommunikasjonsforskning

  • ha innsikt i hvordan ulike metoder forholder seg til ulike vitenskapssyn

  • ha innsikt i etiske aspekter knyttet til ulike forskningsmetoder

Ferdigheter:

  • Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne redegjøre for hva slags muligheter og begrensninger som kan knyttes til ulike forskningsmetoder

  • kunne redegjøre for forholdet mellom en forskningsinteresse, en problemstilling, en metodikk og et forskningsmateriale

  • kunne utvikle en prosjektskisse med forankring i relevant metodelære og vitenskapsteori

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studentene:

  • kunne delta både muntlig og skriftlig i en faglig diskusjon omkring aktuelle tema

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha fått godkjent en mappe som inneholder minst tre arbeider. Minst to av disse skal være individuelle arbeider. Nærmere informasjon vil gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er basert på forelesninger, seminarer og selvstudium. Studentene har flere innleveringer mellom samlingene. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei.

Eksamen

Individuell semesteroppgave i form av en prosjektskisse med et utvidet metodekapittel. Skissen skal telle ca 2500 ord, hvorav ca 1500 ord skal være om metode. Gradert karakter.

Nærmere informasjon vil gis i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:09:43