Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller ansettelse som lærer i visuelle kunstfag  

Innhold

Målgruppe: 

Lærere som underviser i faget kunst og håndverk i grunnskolen på 5. til 10.trinn. Emnet er også aktuelt for dem som underviser i kunst og håndverk på 1.-7. trinn, og andre som ønsker å øke sin kompetanse på bærekraftig undervisningspraksis innenfor visuelle kunstfag.  

Videreutdanningen krever ikke spesielle forkunnskaper, og vil også kunne tilbys for de som underviser i kunst og håndverk i grunnskolen med få eller ingen studiepoeng innenfor fagfeltet. Grunnet verkstedskapasitet vil maksimalt antall studenter være 20. Ved stor søkning vil lærere i grunnskolen bli prioritert. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten: 

  • Kunne bidra til bærekraft i undervisningen ved å ta i bruk kortreiste, regionale materialer, som for eksempel plantematerialer, treverk og ull.  

 

  • Få et bevisst forhold til hvordan vi agerer på en bærekraftig måte når vi samler inn materialer fra naturen, som for eksempel planter, trematerialer fra nærliggende skog, eller ull fra norske sauer. 

 

  • Erfare muligheten til å utvikle en opplevelse av tilhørighet til omgivelsene gjennom faglige aktiviteter 

  

  • Kunne se muligheter for å redusere forbruk ved å gjenbruke eller ombruke eksisterende materialer, og kunne utfordre egen og andres oppfatning av hva som kan være materialer i faget kunst og håndverk. 

 

  • Kunne utforme kunst og håndverksfaglige undervisningsopplegg som innebærer en bærekraftig praksis.  

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjente arbeidskrav 

  • Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning 

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. 

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

  • 14 dagers individuell mappeeksamen.  

  • Del 1: Studentene velger selv ut to tredjedeler av hjemmeoppgavene de har arbeidet med mellom samlingene, og presenterer disse digitalt. 

  • Del 2: Skriftlig didaktisk eksamensoppgave, omfang: 800-1200 ord.   

  • Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:07