Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Kunstfag i skole og barnehage, videreutdanning

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det vil være en fordel å ha lærerutdanning med studiepoeng i kunst og håndverk

Innhold

Emnet vil gi innføring i kunst og håndverksrelevante digitale verktøy og plattformer med utgangspunkt i eget praktisk skapende arbeid, som studenten kan anvende i egen undervisning eller praksis. Studentene skal lære gjennom eget praktisk skapende arbeid som fokuserer på kreative og utforskende prosesser knyttet til de kompetansemål som kunst og håndverk har i grunnskolen. Det vil også arbeides med prosjekter som kombinerer digitale og analoge verktøy der det reflekteres over muligheter og utfordringer disse verktøyene kan ha i en undervisningssituasjon og bidra til videre utvikling av profesjonsfaglig kompetanse (PfDK) i skolen. Videre vil studenten arbeide med prosjekter som kan knyttes til relevant målgruppe eller egen praksis. Eksempler på relevante verktøy og plattformer som studentene skal arbeide med i emnet:

  • Padlet

  • digitale bildebehandlingsprogrammer (Photoshop,Affinity e.l.)

  • game based learning

  • Microbit og programmering

  • iPad, Chromebook, PC/Mac

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • kjenne til hvordan digitale verktøy kan brukes i kunst og håndverk med utgangspunkt i gjeldende læreplan

  • ha kunnskap om utforskende og kreative prosesser og kunne anvende dette i egen undervisning

  • kunne anvende ulike digitale plattformer og verktøy som kan brukes i undervisning i kunst og håndverk i grunnskolen med utgangspunkt i gjeldende læreplan.

  • kunne bruke relevante digitale verktøy til egen skaping med utgangspunkt i kompetansemål fra gjeldende læreplan.

  • kunne bruke relevante nettbaserte og digitale verktøy til samskaping, prosessformidling, presentering og vurdering.

  • kunne reflektere over muligheter og utfordringer med å kombinere analoge og digitale verktøy i kunst og håndverksfaget

  • kunne bidra til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • 4-5 godkjent prosjekter

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning og veiledning.

Nærmere informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

KH-902-1 Digitale verktøy i kunst og håndverk er et samlingsbasert emne. Undervisningen er en kombinasjon av nettbaserte og fysiske samlinger, samt en-til-en veiledning. Det vil i løpet av emnet holde 3 samlinger ved Campus Kristiansand. I løpet av emnet skal studentene gjennomføre prosjekter, både individuelt og i gruppe. Emnet gjennomføres i hovedsak på plattformene Canvas og Zoom, men vil også utforske andre aktuelle digitale plattformer og samskapingsverktøy. I emnet vil alle prosjektene, fellessamlingene og veiledningene være obligatoriske. Mer informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Et av følgende krav skal være oppfylt:

  • Lærerutdanning

  • Barnehagelærerutdanning

  • Ansatt i skole/ kulturskole

Eksamen

Individuelt avsluttende prosjekt over 4 uker, bestående av en praktisk og en teoretisk del (1500-3000 ord). Problemstilling godkjennes i obligatorisk veiledning. Karakteruttrykk: Bestått/ ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:07