Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Kunst og håndverk 1 og Kunst og håndverk 2 fra syklus 1

KH-402/KH-404 Kunst og håndverk i samtiden

KH-403/KH-405 Kunst og håndverksfaglig utviklingsarbeid i skolen

KH-500/KH-502 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer i kunst og håndverk

Bestått praksis i 4. studieår

Innhold

Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid innen et fagdidaktisk tema i kunst og håndverk rettet mot trinn 5-10/trinn 1-7 i grunnskolen. Oppgaven skal være profesjonsrettet og praksisorientert. Arbeidet utføres i samråd med en oppnevnt veileder, som må godkjenne problemstillingen. Studenten får tildelt veileder på grunnlag av en prosjektbeskrivelse. Masteroppgaven relaterer seg til estetisk praksis i skolen enten man velger kunstfaglig utviklingsarbeid som eksamensform eller skriftlig avhandling.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Kandidaten

  • har spesialisert innsikt i et avgrenset område innenfor kunst og håndverks didaktikk

  • har inngående kunnskap om forskning, vitenskapsteori, forskningsmetoder og etikk som er relevant for masteroppgaven

 

FERDIGHETER

Kandidaten

  • kan utforme problemstillinger som er av betydning for kunst og håndverks-undervisning, analysere og utforske disse, samt presentere resultatene på en vitenskapelig måte

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i arbeidet med masteroppgaven

  • kan redegjøre for metodiske, forskningsetiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger og knytte disse til arbeidet med masteroppgaven

  • kunne bruke relevante forskningsmetoder, deriblant kunst og håndverksfaglig utviklingsarbeid

 

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten

  • kan formidle og kommunisere avansert fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid til ulike målgrupper

  • kunne gjennomføre et selvstendig FoU prosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent deltakelse i obligatorisk veiledning (inkludert fellessamlinger).

  • Godkjent og underskrevet veiledningskontrakt. Betingelsene i veiledningskontrakten må være oppfylt.

  • Godkjent alle øvrige emner som inngår i studieprogrammet før oppgaven blir levert til sensur.

Undervisnings- og læringsformer

Veiledning foregår i seminargrupper med obligatorisk deltakelse. Studentene presenterer prosjektskisse 1. og utkast 2. for medstudentene. Alle mottar og gir tilbakemelding på de respektive utkastene. Studentene tilbys videre individuell veiledning. Veiledningskontrakt mellom student og veileder skal fylles ut. Se nærmere beskrivelse i veiledningskontrakt og semesterplan. Arbeidsomfang for emnet er på minimum 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Emnet åpner opp for to ulike eksamensvarianter av masteroppgaven. Studenten velger, i samråd med veileder, én av variantene, ut fra hva som passer arbeidets form og innhold best:

 

Variant 1: Kunst og håndverksfaglig utviklingsarbeid

 

Studenten leverer en skriftlig refleksjon på maksimum 40 sider (16000 ord) tre uker før visning av sitt kunst og håndverksfaglige utviklingsarbeid som baserer seg på egen skapende praksis som relaterer seg til kunst og håndverksfaget, eller skapende praksis i samspill med elever. Visningen kan ha en karakter av prosess eller vise det ferdige utviklingsarbeidet.

 

I etterkant av visningen holder studenten et 15 min. offentlig muntlig og visuelt fremlegg (eventuelt med film og lyd) med påfølgende samtale med sensorkommisjon.

 

De tre delene skriftlig-visning-muntlig teller 30-40-30%

 

Karakteruttrykk: Gradert karakter

 

Variant 2: Skriftlig avhandling.

 

Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i par. Studenten leverer en masteroppgave på 40-60 sider (16000-24000 ord) om den leveres individuelt. 50-70 sider (20000-28000 ord) dersom masteroppgaven leveres i par.

 

Studenten holder et 15 min. offentlig muntlig og visuelt fremlegg (eventuelt med film og lyd) med påfølgende samtale med sensorkommisjon.

 

De to delene skriftlig-muntlig/visuelt fremlegg teller 60-40%

 

Karakteruttrykk: Gradert karakter

I begge variantene skal det lages en liten folder som belyser masterprosjektet i skrift og bilde. (Del av den skriftlige oppgaven)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:06:41