Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

KH-135 Fagdidaktikk i kunst og håndverk, del 1

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp kunst og håndverksfagets egenart og forholdet mellom vitenskapsfaget og skolefaget, kunst og håndverk som et dannelsesfag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Fagets historie, formål og begrunnelse gjennom skiftende samfunnsforhold og hvordan dette har påvirket fagtradisjoner, læringsmål og holdninger, vil bli belyst gjennom studier av nyere forskning.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp lærerrollen og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, teorier om kreative og skapende prosesser, læringsstrategier og kjennskap til læremidler. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskaper

  • ha kunnskap om gjeldende læreplaner på videregående skole

  • ha kunnskap om varierte undervisningsmetoder og arbeidsformer som er relevante i forhold til elevgruppen, fag og gjeldende planer i videregående skole

  • ha bred kunnskap om å tilpasse ulike undervisningsmetoder til elevenes forutsetninger som interesser, evner, kjønn og kulturell bakgrunn

  • ha kunnskap om gjeldende forskning innen undervisning på fagfeltet

  • ha bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster

Ferdigheter

  • kunne planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning i videregående skole basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringskunnskap

  • kunne reflektere over og analysere egne undervisnings- og veiledningsmetoder

  • kunne bruke varierte arbeids- og vurderingsmetoder og tilpasse disse til elevenes ulike nivå

  • kunne skape et motiverende og inkluderende læringsmiljø

  • ha kunnskap om fagets posisjon og verdi i et flerkulturelt samfunn og anvende dette i nåtidens fag-diskurs

Generell kompetanse

  • kunne opptre som kompetente lærere, både innen kunst og håndverksfaglighet og -didaktikk

  • kunne drøfte utfordringer knyttet til kjønnsrollemønstre og flerkulturelle problemstillinger i et samfunn i rask utvikling

  • inneha en profesjonell holdning og kritisk kunne reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål

  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

For studenter som har valgt faget som i fag 1: Godkjent tverrfaglig FoU-arbeid i pedagogikk og fagdidaktikk. Det vises til nærmere beskrivelse av FoU-arbeidet i egen instruks.

For studenter som har valgt faget som fag 2 og ettfagsstudenter: Godkjent presentasjon av praksiscase med refleksjon.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, gruppearbeid, samtale, verkstedsarbeid, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som har valgt faget som fag 1 skal, i par eller mindre grupper, gjennomføre et tverrfaglig FoU-arbeid i forbindelse med praksis. Presentasjon av FoU-arbeidet beskrives i egen instruks. Studenter som har valgt faget som fag 2 skal presentere et praksiscase med refleksjon for resten av studentgruppen.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Muntlig eksamen. Vurdering: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:08:47