Forkunnskapskrav

15 sp kunst og håndverk i grunnskolelærerutdanning

Innhold

Med utgangspunkt i fagets egenart og tematikker skal studenten selv velge tema og problemstilling. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer. Prosjektet skal ha didaktisk aktuell relevans for det trinn i grunnskolelærer-utdanningen studenten er inne i. Fordypningsprosjektet vil inneha en praktisk komponent, og en større teoretisk komponent hvor studenten er ansvarlig for teoritilfang.

Faget i praksis
Praksiserfaringer og ¿kompetanse må kunne trekkes med i prosjekt som en plattform å diskutere på basis av. Studenten må kunne vise til prosjektets relevans i skolen.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten

KUNNSKAP

  • ha dybdekunnskap om bildekunst, skulptur, design og arkitektur de siste 200 år med vekt på nyere uttrykksformer, og hvordan disse kan brukes i eget arbeid og i arbeid med barn

  • ha inngående kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk utforskende og visuelt kommunikativt fag

  • ha god kunnskap om faktorer som virker inn på utviklingen av barns formspråk, identitet og kreativitet

FERDIGHETER

  • kunne utforske en kunst- og håndverksfaglig problemstilling som tar utgangspunkt i et tema, et materialområde, en uttrykksform eller liknende

  • kunne reflektere over sentrale forskningsmetoder i faget, arbeide systematisk og kunne drøfte faglige og fagdidaktiske aspekter i eget skapende arbeid

  • kunne velge ut og utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler

  • kunne bruke metoder for problemløsning og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget

  • kunne være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger elevers læringsarbeid og eget skapende arbeid

  • kunne bruke fagspråk sikkert og funksjonelt, og veilede elever i utviklingen av fagbegreper i arbeidet med kunst og håndverk

GENERELL KOMPETANSE

  • kunne bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon

  • kunne anvende fagterminologi i skriftlige og muntlige fremlegginger

 

  • kan planlegge og organisere læring i kunst og håndverk med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:

  • obligatorisk fremmøte til forelesninger og veiledning

  • godkjent problemstilling

  • godkjent prosjektbeskrivelse

Enkeltemnestudenter må ha godkjent:

  • obligatorisk fremmøte til forelesninger og veiledning

  • godkjent problemstilling

  • godkjent prosjektbeskrivelse

Undervisnings- og læringsformer

Emnet legger opp til selvstendig arbeid med individuell veiledning, samt forelesninger, seminar og seminar. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 70% obligatorisk tilstedeværelse.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet mot grunnskolen/videregående opplæring. Må innfri forkunnskapskrav. Avhengig av ledig plass.

Eksamen

Del I Fordypningsoppgave, praktisk del. Sluttprodukt fremlegges som et bidrag i en kollektiv utstilling med muntlig presentasjon og prosessdokumentasjon/mappe. Teller 70%.

Del II Fordypningsoppgave, skriftlig del. Leveres eksamenskontoret digitalt. Teller 30%.

Begge deleksamener må være bestått.

Del I og II vurderes samlet med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 23:09:05