KH-209 Opplevelse - uttrykk - refleksjon
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Tor Jarle Wergeland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
15 sp kunst og håndverk i grunnskolelærerutdanning
Innhold
Emnet har fokus på samtidens kunstuttrykk og visuelle kultur, som installasjon, stedsrelaterte uttrykk, skulpturelle og arkitektoniske konstruksjoner. Disse uttrykkene ses i sammenheng med barns evne til utforsking, kreativitet, lek og hvordan de kan stimulere til opplevelse og skapende virksomhet.
Faget i praksis
I løpet av praksisperioden legges det vekt på arbeidsformer og læringsprosesser som stimulerer elevene til kreativitet, utforsking og skaping. Videre vektlegges sosiale ferdigheter, og arbeidsformer som legger opp til samarbeid.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:
KUNNSKAP
-
ha inngående kunnskap om formale virkemidler i ulike samtidsuttrykk innen kunst og håndverksfeltet
-
ha kunnskap om kunstteorier samt problemstillinger og uttrykksformer knyttet til visuell kultur; både kunst, trivialkultur og hverdagsestetikk
-
være kjent med ulike former for stedsrelatert kunst og installasjon, og kunne se faget i relasjon til ulike kunstarter
-
kjenne til visuelle uttrykk fra barne- og ungdomskulturen
-
ha kunnskap om sammenhengen mellom materialer og helse, miljø og bærekraft
-
ha god kunnskap om hvordan legge til rette for tilpasset opplæring
FERDIGHETER
-
ha tilegnet seg god materialkompetanse og tekniske ferdigheter - både manuelle og digitale, og kunne anvende dette i to- og tredimensjonale arbeider
-
kunne utvikle idé og konsept, anvende formale virkemidler og gjennomføre produksjonsprosesser fram til ferdig produkt
-
kunne bruke nærmiljøet som kilde til opplevelse og innhenting av kunnskap som utgangspunkt for eget arbeid ¿ også stedspesifikt, og som utgangspunkt for elevoppgaver tilpasset den enkelte
-
kunne analysere og vurdere kunst, hverdagsestetikk og trivialkultur og anvende dette i eget skapende arbeid og i undervisning
-
kunne anvende estetisk teori og terminologi i vurdering og formidling av kunst og egne arbeider
-
kunne stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
GENERELL KOMPETANSE
-
kunne stimulere til å utvikle grunnleggende ferdigheter
-
kunne stimulere til kreativitet og entreprenørskap
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:
-
praksis
Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:
-
oppmøte til obligatorisk undervisning
-
obligatoriske prosjekter i løpet av semesteret
Enkelemnestudenter må ha godkjent:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
oppmøte til obligatorisk undervisning
-
obligatoriske prosjekter i løpet av semesteret
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis både som gruppeundervisning og individuell veiledning. I emnet vil studentene arbeide med individuelle, praktisk skapende prosjekter. Teori vil formidles både i prosjektarbeidene og i selvstendige forelesninger, og seminar. Arbeidsformene varierer mellom samtaler, gruppearbeid, øvelser, presentasjoner, refleksjon etc.
Det er et arbeidskrav at 3-5 obligatoriske prosjekter er gjennomført. Prosjektene formidles i Canvas ved prosjektstart. Prosjektene kan inneholde både praktiske og teoretiske deloppgaver, og disse har som forutsetning at studentene i stor grad arbeider selvstendig utover den lærerstyrte undervisningen. Verkstedene vil være tilgjengelige for arbeid når de ikke er opptatt til annen undervisning. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 70% obligatorisk tilstedeværelse. Også praksis og fellessamlinger er obligatoriske.
Forventet arbeidsomfang for studentene er 27 timer pr. studiepoeng
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring. Avhengig av ledig plass. Må innfri forkunnskapskrav.
Eksamen
Bidra i kollektiv utstilling med 2-5 utvalgte prosjekter fra semesteret.
Hvilke prosjekter som skal stilles ut, publiseres 2 uker før eksamen. Hva som skal stilles ut og legges ved utstillingen kommer frem av prosjektbeskrivelsene.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.