Forkunnskapskrav

Deltakerne må være tatt opp på et ph.d.-program.

Det kreves at ph.d.-kandidaten har forkunnskaper tilsvarende vitenskapsteori- og metodeemnene ME- 406 eller KF-402 i masterutdanningene i kunstfag ved UiA.

Innhold

Emnet legger vekt på grunnleggende teoretiske og metodologiske forutsetninger for vitenskapelig arbeid. Ulike vitenskapssyn og metodologiske retninger blir introdusert og samspillet mellom vitenskap og samfunn, blir behandlet. Videre legger emnet vekt på temaer som gir doktorgradskandidaten kunnskaper om metoder til generering av data, og kritisk og analytisk tilgang til så vel empiri som teori. Emnet vil også inneholde en introduksjon til forskningsetikk samt drøftinger av problemformuleringen og dens vitenskapsteoretiske forutsetninger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har kandidatene grunnleggende kjennskap til den forskningshistoriske bakgrunnen for teorier, metoder og undersøkelser som kan trekkes inn i avhandlingsarbeidet, og kan begrunne sitt eget avhandlingsprosjekts vitenskapelige status og begrensninger fra relevante vitenskapsteoretiske posisjoner og metodologiske perspektiver. Etter fullført emne kan kandidatene orientere seg i internasjonale artikler og rapporter der det anvendes vitenskapelige perspektiver og metoder – også andre enn dem de selv anvender.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent skisse til paper på maksimum 3 sider.

  • Skissen skal presenteres på en av samlingene.

Kandidatene skal gi en forberedt kommentar til en annen ph.d.-kandidats skisse på en av samlingene.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er obligatorisk. Undervisningen blir organisert i 2-3 samlinger med forelesninger, seminarer, presentasjoner av papere med kommentarer og praktiske øvelser.

Emnet kan samordnes med KF-615 Kunstfaglig vitenskapsteori og metode. Undervisning på emnet kan også organiseres i samarbeid med tilsvarende emner på andre fakultet.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell vitenskapsteoretisk og/eller metodologisk paper med et omfang på maksimum 10 sider à 2400 tegn med mellomrom, eksklusive referanser og litteraturliste. Om paperet vurderes til ikke bestått, gis det en begrunnelse for dette, råd om forbedring og en ny innleveringsfrist. Det leverte paperet vurderes av emneansvarlig og ekstern sensor.

Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:06:38