Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

 KF-407 Kunst og kontekst (10 sp) 

Innhold

Emnet fokuserer på forholdet mellom kunstfaglige praksiser og formidlingspraksiser i ulike sammenhenger. Det legges vekt på både formidling innenfor kunst- og kulturfeltet og på kunstens formidlende funksjon i andre samfunnsmessige kontekster. Kunstfagdidaktiske, kuratoriske, dramaturgiske og kunstkritiske spørsmål innenfor og på tvers av kunstfagene belyses, og det settes særlig fokus på utviklinger i samtidskunsten som forbinder kunst og formidling. Fokuset på disse utviklingene, som står i tradisjonen til både institusjonskritisk kunst og kritisk pedagogikk, danner utgangspunkt for refleksjon rundt kunstfaglige formidlingspraksiser og -roller.

Planlegging, gjennomføring og refleksjon rundt et formidlingsprosjekt med utgangspunkt i egen praksis er sentralt i emnet. Videre er store og små kultur- og kunstinstitusjoner arena for utforskning av andres formidlingspraksis innenfor og på tvers av de kunstneriske uttrykkene.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha innsikt i forholdet mellom kunstnerisk praksis og formidling og ha særlig kjennskap til den utviklingen innenfor samtidskunsten som kalles «educational turn»
  • ha kunnskap om kunstfaglig formidlingsteori og kunne anvende denne i tenkning og argumentasjon omkring egen praksis
  • ha inngående kunnskap om ulike formidlingsperspektiver i kunst- og kulturfeltet
  • ha kunnskap om kunstfaglig formidlingspraksis innenfor ulike kunst- og kulturinstitusjoner og formidlingsarenaer
  • kunne gjennomføre selvstendige formidlingsprosjekter og reflektere over dem i forhold til ulike formidlingsroller og profesjonsfelt 

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent 1-3 obligatoriske arbeidskrav

  • Godkjent formidlingsoppgave med innlevering av skriftlig presentasjon underveis i emnet

 Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Det veksles mellom forelesninger, seminarer og praksis. I emnet arbeider studentene teoretisk og praktisk, og de gjennomfører etter mulighet formidlingsprosjekter i samarbeid med eksterne aktører, f.eks. med noen av fagmiljøets samarbeidspartnere.

Emnet inneholder obligatoriske oppgaver (arbeidskrav) knyttet til innholdet i undervisningen. Disse oppgavene fremlegges i Canvas ved semesterstart.

Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Muntlig presentasjon av et kunstfaglig formidlingsprosjekt. Presentasjonen skal være på ca. 15 minutter pr. student. Presentasjonen kan gjennomføres i gruppe eller individuelt.

Påfølgende 10-15 minutters utdypende justerende individuell samtale med eksamenskommisjon. Det gis én samlet individuell karakter.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KF-401 – Kunstfagformidling 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:06:38