IS-913 Fremtidens profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere del 2
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere
Forkunnskapskrav
Opptakskravene til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang pluss to års relevant yrkespraksis. I tillegg kreves gjennomført Del 1 av studiet, IS-912.
Søker må være ansatt i undervisningsstilling i grunnskolen.
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.
Innhold
Emnet utgjør Del 2 av Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse og består av fire moduler som til sammen utgjør de siste områdene av Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere og hvordan rammeverket er relevant for digitalisering i skolen. Emnet bygger videre på studiets Del 1.
Modul 5: Kommunikasjon og samhandling
Modul 6: Fag og grunnleggende ferdigheter
Modul 7: Ledelse av læringsprosesser
Modul 8: Endring og utvikling
I Modul 5 vektlegges kommunikasjon og samhandling i en digitalisert verden. Modulen belyser ulike måter å åpne klasserommet mot verden og hva det innebærer å undervise på nett. Modul 6: Fag og grunnleggende ferdigheter vektlegger vurdering. Modul 7: Ledelse av læringsprosesser belyser hvordan lede læringsprosesser i teknologirike læringsomgivelser. Modul 8: belyser ulike perspektiver på endring og utvikling og presenterer ulike måter å ivareta egen kompetanseutvikling over tid, som del av et profesjonsfellesskap.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha inngående kunnskap om hvordan digitalisering påvirker samhandling og kommunikasjon og hvordan dette kan tilpasses og ivaretas i digital undervisning
-
kunne identifisere muligheter og begrensninger for digitale læringsressurser i ulike pedagogiske sammenhenger
-
ha utviklet en praktisk forståelse av hvordan jobbe med det globale klasserommet, med ulike vurderingsformer og hvordan lede læringsprosesser i teknologirike læringsomgivelser
-
kunne ivareta egen kompetanseutvikling gjennom profesjonsfellesskap
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske innleveringer.
Undervisnings- og læringsformer
Nettstøttet undervisning og digital oppfølging mellom nettbaserte samlinger. I tillegg gjennomføres to heldagssamlinger på nett i løpet av semesteret.
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid arbeid i grupper og fremføringer/produksjoner. Arbeidsformene inkluderer arbeid med analoge og digitale verktøy. Mellom samlingene vil det være nettstøttet undervisning og arbeidsoppgaver. Undervisningsspråket er norsk. Totalt arbeidsomfang er beregnet til 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskravene til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang pluss to års relevant yrkespraksis.
Søker må være ansatt i undervisningsstilling i grunnskolen.
Eksamen
Mappebasert evaluering, gradert karakter A-F. I mappen inngår både individuelle arbeider og gruppearbeid. Endelig karakter i mappen er individuell. Nærmere opplysninger om hva som inngår i mappen fås ved semesterstart og i Canvas. Det gis ikke utsatt eksamen i emnet.
Annen informasjon
Fakultet for samfunnsvitenskap.
Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no