Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalt de tre første semester i grunnskolelærerutdanningen.

Innhold

Emnet legger vekt på å ruste studentene til en skolehverdag der digitale teknologier og kunstig intelligens spiller en stadig mer omfattende rolle. Studentene skal utvikle og teste ut ulike sider av skolehverdagen både gjennom teori og praktiske øvelser. Basert på egne opplevelser gjennom ulike former for utprøvinger, skal studentene reflektere over hvordan man kan fremme elevaktiv undervisning og tilpasset undervisning med- og uten teknologi. 

 

Et overgripende mål for emnet handler om å utvikle kritisk refleksjon knyttet til digitalisering i samfunnet generelt og i skolen spesielt, herunder utvikling av Digitalt medborgerskap, og hva som er hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og ressurser i læring og undervisning.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne har studenten

  • Omfattende kunnskap om hva digitalisering av samfunnet betyr for skolen og utdanningssystemet

  • Omfattende kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere og hvordan slik kompetanse gir bedre vilkår for læring i skolen

  • Omfattende kunnskap om hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og digitale læringsressurser i undervisningssituasjoner

Ferdigheter

Etter fullført emne kan studenten

  • Forklare og reflektere over ulike forståelser av hva digitalisering betyr for samfunnet og herunder skolens rolle og oppgaver

  • Planlegge, bruke og reflektere didaktisk om bruk av ulike digitale læremidler og arbeidsmåter som på ulike vis fremmer elevaktiv og tilpasset undervisning i ulike fag og på ulike trinn

  • Planlegge, gjennomføre og lede undervisning i klasserom der elever har eget nettbrett eller PC.

  • Kjenne til og kunne praktiskere ulike vurderingsformer ved hjelp digitale teknologier

  • Kjenne til og kunne anvende kunstig intelligens og læringsanalyse til bruk i eget pedagogisk arbeid

  • Forstå hvordan digitale plattformer fungerer til rapportering og til skole-hjem samarbeid

  • Ha kjennskap til ulike former for utfordringer knyttet til informasjonssikkerhet og personvern

  • Være i stand til å holde seg oppdatert om digitale trender og reflektere over hvilken innvirkning slike kan ha på skolen og utdanningssystemet.

Generell kompetanse

Etter fullført emne kan studenten

  • Reflektere over pedagogiske muligheter og utfordringer som er knyttet til undervisning og læring i teknologirike omgivelser

  • Reflektere og beherske hvordan man kan ivareta elevaktive læringsformer og tilpasset undervisning med og uten støtte fra teknologi.

  • Reflektere over etiske og juridiske utfordringer knyttet til digitalisering.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet omfatter forelesninger, arbeid i grupper og fremføringer og produksjoner. Arbeidsformene inkluderer arbeid med analoge og digitale verktøy. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltakelse, og krav til innleveringer (oppgis ved studiestart). Totalt arbeidsomfang: 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

Mappebasert evaluering, gradert karakter A-F. I mappen inngår både individuelle arbeider og gruppearbeid. Endelig karakter i mappen er individuell. Nærmere opplysninger om hva som inngår i mappen fås ved semesterstart og i Canvas. Det gis ikke utsatt eksamen i emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 21:07:12