IDR940 Barn og bevegelse 3
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Unni Bogstrand Segberg
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barn og bevegelse
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, idrettslag, skole eller SFO.
Innhold
Teori om motorisk utvikling og motorisk usikre barn.
Teori om motorikk og andre utviklingsområder
Teori om observasjon og testing av motorikk.
Praktiske økter med tema som gjentas fra teorien.
Teori knyttet til tema med motorikk som omdreiningspunkt:
-
Mestring, motivasjon, selvoppfatning, kognisjon og skoleprestasjoner.
-
Kvalitetsutvikling av grunnleggende bevegelser - avvik.
-
Koordinative egenskaper som grunnlag for kvalitet i bevegelsesmønsteret
Praktisk aktivitet med fokus på observasjon
Praktisk øving i å bruke ulike tester.
Praktisk øving i å tilrettelegge for målrettet motorisk kvalitetsutvikling
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene
-
ha grunnleggende kunnskap om normal og avvikende motorikk
-
ha grunnleggende kunnskap om forhold som påvirker motorisk utvikling
-
ha kunnskap om motorikkens innvirkning på andre utviklingsområder
-
ha kunnskap om et utvalg motoriske tester
-
ha kunnskap om enkle observasjonsverktøy
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne observere ulike komponenter i motorisk funksjon.
-
kunne utarbeide spesifikke kvalitetsmål for å forbedre motorisk funksjon
-
kunne tilrettelegge aktivitet med fokus på utvikling av motorisk funksjon
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne gjennomføre enkle observasjoner med fokus på helhetlig utvikling.
-
kunne avdekke barn med dårlig motorisk funksjon.
-
kunne lage en motorisk observasjonsrapport
-
kunne reflektere over og gi forslag til mulige aktiviteter for å forbedre barns motoriske funksjon
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk undervisning.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli samlingsbasert med 2 samlinger a 2 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det er obligatorisk undervisning i emnet.
Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig avgjør om det skal gjennomføres midtveisevaluering eller sluttevaluering i form av et møte mellom faglærer og 2-3 studentrepresentanter for alle teoriemner, jfr. normalordningen i kvalitetssystemet, pkt. 2.1.1. I visse emner kan det være behov for sluttevaluering i stedet for midtveisevaluering, evt. begge deler.
Eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen med varighet på tre dager. Gradert karakter