IDR100 Norsk idrett fra et idrettspsykologisk perspektiv
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Bård Erlend Solstad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Dette emnet gir en grunnleggende innføring i norsk idrett. Etter endt emne vil studentene ha en grunnleggende kunnskap om historien til og organiseringen av norsk idrett, idrettens bærekraftsarbeid og sentrale psykososiale utviklingsprosesser i arbeidet med barn og unge som finner sted på grasrota i norsk idrett. I tillegg vil studentene få en grunnleggende innføring i individuelle og relasjonelle idrettspsykologiske perspektiver.
Idrett og samfunn:
-
Norsk idrettshistorie
-
Den norske idrettsmodellen og dens verdier
-
Idrett og bærekraft
-
Kjønnsperspektivet i norsk idrett
-
Barne- og ungdomsidrett
-
Idrettslig ferdighetsutvikling for barn og unge
-
Tidlig spesialisering og allsidighet i idrett
-
Talentidentifisering, utvikling og seleksjon i idrett
Idrettspsykologi:
-
Motivasjonsprosesser
-
Gruppedynamikk
-
Idrettspsykologisk ferdighetstrening
-
Anvendt idrettspsykologi
-
Trenerrollen fra ulike perspektiver
-
Trener-utøver relasjonen fra ulike perspektiver
-
Ulike typer motivasjonsklima
-
Etiske dilemmaer i trenerrollen
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
-
ha grunnleggende kunnskap om norsk idrett og idrettens bærekraftsarbeid
-
kunne reflektere rundt kjønnsperspektivet i norsk idrett
-
ha grunnleggende kunnskap om barne- og ungdomsidrett og idrettslig ferdighetsutvikling for barn og unge
-
ha kjennskap til ulike typer motivasjonsprosesser
-
ha grunnleggende kunnskap om grupper og gruppedynamikk
-
ha kjennskap til anvendt idrettspsykologi
-
ha grunnleggende kunnskap om trenerrollen og andre relevante relasjoner i idrettskonteksten
-
kunne reflektere rundt etiske dilemmaer i trenerrollen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning.
Godkjent gruppepresentasjon under seminarbasert undervisning.
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminarer og studentpresentasjoner. Deler av undervisningen er obligatorisk. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR100 – Samfunnsvitenskapelige emner I | 10 |