Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet gir en grunnleggende innføring i norsk idrett. Etter endt emne vil studentene ha en grunnleggende kunnskap om historien til og organiseringen av norsk idrett, idrettens bærekraftsarbeid og sentrale psykososiale utviklingsprosesser i arbeidet med barn og unge som finner sted på grasrota i norsk idrett. I tillegg vil studentene få en grunnleggende innføring i individuelle og relasjonelle idrettspsykologiske perspektiver.

Idrett og samfunn:

  • Norsk idrettshistorie

  • Den norske idrettsmodellen og dens verdier

  • Idrett og bærekraft

  • Kjønnsperspektivet i norsk idrett

  • Barne- og ungdomsidrett

  • Idrettslig ferdighetsutvikling for barn og unge

  • Tidlig spesialisering og allsidighet i idrett

  • Talentidentifisering, utvikling og seleksjon i idrett


Idrettspsykologi:

  • Motivasjonsprosesser

  • Gruppedynamikk

  • Idrettspsykologisk ferdighetstrening

  • Anvendt idrettspsykologi

  • Trenerrollen fra ulike perspektiver

  • Trener-utøver relasjonen fra ulike perspektiver

  • Ulike typer motivasjonsklima

  • Etiske dilemmaer i trenerrollen

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne skal studenten

  • ha grunnleggende kunnskap om norsk idrett og idrettens bærekraftsarbeid

  • kunne reflektere rundt kjønnsperspektivet i norsk idrett

  • ha grunnleggende kunnskap om barne- og ungdomsidrett og idrettslig ferdighetsutvikling for barn og unge

  • ha kjennskap til ulike typer motivasjonsprosesser

  • ha grunnleggende kunnskap om grupper og gruppedynamikk

  • ha kjennskap til anvendt idrettspsykologi

  • ha grunnleggende kunnskap om trenerrollen og andre relevante relasjoner i idrettskonteksten

  • kunne reflektere rundt etiske dilemmaer i trenerrollen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning.
Godkjent gruppepresentasjon under seminarbasert undervisning.

Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, seminarer og studentpresentasjoner. Deler av undervisningen er obligatorisk. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IDR100 – Samfunnsvitenskapelige emner I 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:09:10