HI-136 Historisk tenkning og historie som vitenskap
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Trond Bjerkås
- Christoph Kalter
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk og engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
Norsk og engelskInnhold
Gjennom dette emnet skal studentene utvikle grunnleggende innsikt i historisk tenkning og historie som vitenskapelig praksis. Gjennom arbeid med historisk materiale og historievitenskapelige problemstillinger skal de trene sine evner til å tenke historisk, forholde seg vitenskapelig til historiefaget og utføre og vurdere historiske undersøkelser.
Emnet gir innføring i åtte grunntema i historisk tenkning og historie som vitenskap: Historisk betydning, historisk perspektiv, kontinuitet og endring, historiske forklaringer, historiske kilder og dokumentasjon, fortelling og argumentasjon, sannhet og sannhetssøken, historiefaglig fag- og forskningsetikk.
Innholdet i emnet danner et historiefaglig fundament for videre historiske studier, men også for å undervise metodiske og praktiske ferdigheter i tråd med skolens læreplaner.
Læringsutbytte
Studentene skal etter å ha fullført emnet:
Kunnskaper
-
forstå og kunne anvende sentrale begreper innenfor historisk tenkning og historie som vitenskap; deriblant betydning, perspektiv, kontinuitet og endring, forklaring, kilder, dokumentasjon, fortelling, argumentasjon og sannhet, og forklare hvorfor disse er viktige i historiefaget
-
ha kjennskap til grunnleggende prinsipper innenfor fag- og forskningsetikk i historie
Ferdigheter
-
beherske emnets sentrale begreper i egne skriftlige arbeider og i diskusjoner med medstudenter og lærere
-
formulere problemstillinger for egne undersøkelser i studentoppgaver
-
muntlig presentere egne undersøkelser og funn for medstudenter og lærere
-
kunne finne frem til og vurdere relevant materiale for egne undersøkelser og studentoppgaver
-
beherske historiefagets krav til fremstilling, saklighet og dokumentasjon i egne arbeider
Generell kompetanse
-
ha evne til å sette seg inn i kilder og en omfattende faglitteratur, og på dette grunnlaget kunne utarbeide selvstendige framstillinger
-
være i stand til å utforme skriftlige framstillinger med forsvarlig vitenskapelig dokumentasjon
-
være i stand til å diskutere eget og medstudenters arbeide på en konstruktiv måte og å gjøre seg nytte av faglige råd og veiledning som gis i større eller mindre grupper
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjent mappe med fire mappeoppgaver, hver på 800-1000 ord. Deler av undervisningen som knytter seg til arbeidet med mappeoppgaver, vil være obligatorisk.
For studenter i lektorutdanningen: Godkjent emnemappe med tre mappeoppgaver, hver på 800-1000 ord. Deler av undervisningen som knytter seg til arbeidet med mappeoppgaver, vil være obligatorisk. Praksis er bestått.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, oppgaveseminarer og kollokviegrupper. Seminarer som knytter seg til arbeidet med mappeoppgaver, vil være obligatoriske. Hvilke seminarer det dreier seg om, vil bli angitt i Canvas i forkant av emnets oppstart. Deler av undervisningen kan komme til å bli gitt på engelsk.
Forventet tidsbruk er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse
Eksamen
To timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (teller 30 %). Gradert karakter.
Individuell mappe med tre oppgaver fra emnemappen, hver på 800-1000 ord (teller 70 %). Alle de tre oppgavene må være bestått. Gradert karakter.
Begge deleksamener må være bestått for å få sluttkarakter i emnet.