Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Kommunikasjonsteori og kommunikasjonsteknikker

  • Motivasjon og mestring

  • Helsekommunikasjon i ulike medier

  • Etikk og kommunikasjon

  • Pedagogiske grunnsyn og læringsteorier

  • Didaktikk

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha kjennskap til ulike kommunikasjonsperspektiv og kommunikasjonsformer

  • kjenne til grunnleggende pedagogiske og didaktiske begreper

  • kunne benytte ulike kommunikasjons- og motivasjonsteknikker overfor ulike aktører

  • kunne reflektere over egen kommunikasjon

  • kunne reflektere over etiske problemstillinger i kommunikasjon

  • kunne planlegge, gjennomføre og evaluere helserelatert undervisning ut fra didaktisk tenkning

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent tre arbeidskrav hvor en av disse skal legges frem muntlig.

  • Godkjent obligatorisk deltakelse på deler av undervisningen.

Nærmere beskrivelse i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, dialogkafé, studentpresentasjoner, ferdighetstrening, ekskursjon med simulering, veiledning, selvstudium og gruppearbeid. 
Deler av undervisningen er obligatorisk - se Canvas.

Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Vurderes med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-136 – Pedagogikk, kommunikasjon og psykologi i et helseperspektiv 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:08:11