ERN210 Mat og entreprenørskap
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Vigdis Guttormsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
ERN134 Mat, ernæring og undervisning (evt. ERN130 Mat og undervisning og ERN131 Mat og ernæring - eller tilsvarende)
Innhold
Emnet dekker 15 sp av mat og helse 2 i grunnskolelærerutdanningen 5-10 og omfatter mat og forbruk, entreprenørskap som læringsstrategi og forsknings- og utviklingsarbeid. Undervisning og arbeidskrav er i tråd med kompetansemålene i mat og helse etter 7. og 10.årstrinn.
Faget i praksis
Arbeid med faget vil bli knyttet opp mot praksis i grunnskolen for trinn 5-10. Studentene skal i løpet av praksisperioden bruke entreprenørielle metoder i sin undervisning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om hvordan matvaresystemet og forbrukerne kan påvirke hverandre
-
ha kunnskap om barn og unges rolle som matforbrukere
-
ha kunnskap om valgfag som henter elementer fra mat og helse
-
ha bred kunnskap om entreprenørskap som læringsstrategi
-
ha innsikt i bruk av entreprenørielle metoder for å nå kompetansemål i læreplanen
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne anvende innovative ferdigheter til å skape og prøve ut nye produkter
-
kunne opprette, drive og avvikle en studentbedrift
-
kunne anvende elevbedrift som læringsmetode i grunnskolen
-
kunne vurdere entreprenørielle aktiviteter
-
kunne veilede elever og gjøre bruk av mentorer fra næringslivet
-
kunne undervise i valgfag som henter elementer fra mat og helse
-
kunne benytte vitenskapsteori og relevante metoder til å planlegge, gjennomføre og rapportere forsknings- og utviklingsprosjekt i mat og helse
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne bidra til nytenking og videreutvikling av faget mat og helse
-
kunne oppdatere seg faglig og reflektere over egen undervisningspraksis i mat og helse
-
kunne bruke mat og helse som ressursfag i flerfaglig og tverrfaglig undervisning
-
kunne anvende erfaringsbasert og forskningsbasert viten i mat og helse
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:
-
praksis
Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:
-
frammøte til obligatorisk undervisning
-
arbeidskrav beskrevet i semesterplanen
Enkeltemnestudenter må ha godkjent:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
arbeidskrav beskrevet i semesterplanen
-
frammøte til obligatorisk undervisning
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av entreprenørielle aktiviteter, gruppearbeid, veiledning og fellesforelesninger. Studentene bruker flere digitale verktøy og registrerer studentbedriften sin på nett.
Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 400 timer. Deler av undervisningen krever 100 % fremmøte. Det kreves minimum 70 prosent fremmøte til øvrig undervisning.
Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskrav for enkeltemnestudenter er fullført lærerutdanning rettet mot grunnskolen/ videregående opplæring, samt ordinære forkunnskapskrav.
Eksamen
Eksamen er todelt.
-
Studentene starter, driver og avvikler en studentbedrift i gruppe og leverer inn en felles rapport om bedriften. Se nærmere beskrivelse i semesterplanen. Rapporten vurderes med gradert karakter som er felles for deltakerne i gruppen.
-
Rapporten må være vurdert til bestått karakter før studentene kan gå opp til individuell justerende muntlig eksamen. Muntlig eksamen kan justere karakteren på gruppeoppgaven med to karakterer for den enkelte student.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ERN119 – Mat og helse del 3, trinn 1-7 | 15 |
ERN115 – Mat og helse del 3, trinn 5-10 | 15 |
ERN125 – Mat, helse og identitet | 15 |
ERN908 – Mat og identitet | 15 |
ERN104 – Samfunnsernæring | 10 |
ERN106 – Praktisk mat og kultur 2 | 10 |