Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

ERN137-1 Introduksjon til samfunnsrettet ernæringsarbeid

Innhold

Samfunnsordninger, regelverk og politiske avgjørelser har stor betydning for innbyggernes muligheter for å ha et helsefremmende og bærekraftig kosthold. I dette emnet fokuseres det på politiske og administrative styringssystemer generelt, og på systemer som har innflytelse på befolkningens kosthold spesielt.

  • Introduksjon til det politiske systemet

  • Politiske partier og representasjon av interesser

  • Hvordan offentlig politikk utformes og iverksettes

  • Sentrale institusjoner og relasjoner mellom dem

  • Forholdet mellom ulike styringsnivå og aktører

  • Den nordiske helse- og velferdsmodellen og utfordringer på det europeiske og globale nivået

  • Global og nasjonal ernæringspolitikk

  • Virkemidler i ernæringspolitikken

  • Forebyggingsstrategier

  • Retningslinjer for kosthold på ulike arenaer

  • Etiske dilemmaer i ernæringspolitikken

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kjenne til hvordan politiske og administrative styringssystem fungerer i Norge

  • Kunne redegjøre for hvordan offentlig politikk utformes og vedtas

  • Kunne forklare og drøfte forholdet mellom ulike styringsnivå, nasjonalt og internasjonalt

  • Kjenne til globale føringer for norsk ernæringspolitikk

  • Kjenne til historikken til ernæringspolitikken i Norge

  • Kunne gjøre rede for hovedmålene i den offisielle ernæringspolitikken i Norge og beskrive viktige aktørers ansvarsområder

  • Kjenne til sentrale politiske dokumenter, stortingsmeldinger og strategier om ernæring

  • Kjenne til og kunne diskutere fordeler og ulemper med ulike virkemidler og forebyggingsstrategier i ernæringspolitikken

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å gå opp til eksamen må studenten ha:

  • Godkjent deltakelse på obligatorisk undervisning

  • Godkjent muntlig arbeidskrav. Nærmere informasjon finnes i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisnings- og læringsformer som vil bli benyttet er forelesninger, skriftlige oppgaver, selvstudium og diskusjonsseminarer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse 

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått. Det gis individuell karakter til hvert gruppemedlem. Nærmere informasjon finnes i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 19:08:01