Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

De tre første årene av barnevernsstudiet.

Innhold

Dette emnet skal gi kunnskap og trening i reflekterende prosesser knyttet til egen involvering, beslutninger og innsikt i profesjonsutøvelsen, samt de fenomenene og utfordringene som profesjonsutøvelsen er rettet mot. Studentene skal arbeide med faglige problemstillinger i lys av barnevernets verdigrunnlag og anvende ulike kunnskapsformer i arbeidet.

Emnet omhandler ulike refleksjonsprosesser og deres betydning for profesjonell danning.

Læringsutbytte

Kunnskap

 

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om maktrelasjoner og dominerende forståelser som barnevernet inngår i

  • ha avansert kunnskap om kulturelt mangfold og minoriteter i barnevernsfaglig arbeid

  • ha avansert kunnskap om undring og refleksjon i samarbeid med kolleger og tjenestebrukere

Ferdigheter

 

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne identifisere ulike maktformer i barnevernet og forholde seg kritisk til makten i den profesjonelle rollen

  • kunne bidra til utvikling av avansert forståelse av barns beste gjennom aktivt å ta del i kritisk refleksjon og utvikling innenfor fagområdet

  • kunne forholde seg reflektert til egne verdier, kulturelle bakgrunn og egen profesjonelle dannelse

Generell kompetanse

 

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne utforme egen rolle som barnevernsarbeider og ha spesialisert innsikt i hva som påvirker beslutninger som fattes

  • kunne analysere konkrete situasjoner i lys av relevant kunnskap

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent. Det gis nærmere informasjon i Canvas. Det er krav om minimum 80 % deltakelse i seminar og praktiske øvinger. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med reflekterende og undrende prosesser gjennom hele emnet. Studentenes egne erfaringer fra praksisstudiene danner inngangen til refleksjonen som knyttes sammen i et danningsperspektiv. Erfaringer trekkes direkte inn i refleksjoner og undervisning på universitetet. Studentene arbeider med ulike former for reflekterende skriving og dialogformer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Eksamen består av en individuell oppgave. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 21:05:42