BV-404 Reflekterende barnevernsfaglig arbeid
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
De tre første årene av barnevernsstudiet.
Innhold
Dette emnet skal gi kunnskap og trening i reflekterende prosesser knyttet til egen involvering, beslutninger og innsikt i profesjonsutøvelsen, samt de fenomenene og utfordringene som profesjonsutøvelsen er rettet mot. Studentene skal arbeide med faglige problemstillinger i lys av barnevernets verdigrunnlag og anvende ulike kunnskapsformer i arbeidet.
Emnet omhandler ulike refleksjonsprosesser og deres betydning for profesjonell danning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha inngående kunnskap om maktrelasjoner og dominerende forståelser som barnevernet inngår i
-
ha avansert kunnskap om kulturelt mangfold og minoriteter i barnevernsfaglig arbeid
-
ha avansert kunnskap om undring og refleksjon i samarbeid med kolleger og tjenestebrukere
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne identifisere ulike maktformer i barnevernet og forholde seg kritisk til makten i den profesjonelle rollen
-
kunne bidra til utvikling av avansert forståelse av barns beste gjennom aktivt å ta del i kritisk refleksjon og utvikling innenfor fagområdet
-
kunne forholde seg reflektert til egne verdier, kulturelle bakgrunn og egen profesjonelle dannelse
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten:
-
kunne utforme egen rolle som barnevernsarbeider og ha spesialisert innsikt i hva som påvirker beslutninger som fattes
-
kunne analysere konkrete situasjoner i lys av relevant kunnskap
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent. Det gis nærmere informasjon i Canvas. Det er krav om minimum 80 % deltakelse i seminar og praktiske øvinger. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med reflekterende og undrende prosesser gjennom hele emnet. Studentenes egne erfaringer fra praksisstudiene danner inngangen til refleksjonen som knyttes sammen i et danningsperspektiv. Erfaringer trekkes direkte inn i refleksjoner og undervisning på universitetet. Studentene arbeider med ulike former for reflekterende skriving og dialogformer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Eksamen består av en individuell oppgave. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.